Dna-polymerase berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Dna-polymerase berekening

Hallo allemaal, ik heb op school(6v) een DNA-practicum gehad, waarbij we onder andere DNA moesten vermeerderen dmv een PCR-machine. Nou moet ik daarover een verslag maken en een aantal vragen beantwoorden. Uit eentje daarvan kan ik echt niet uitkomen. Ik citeer eerst even de vraag waar het om gaat:

"Tijdens de polymerase kettingreactie worden twee primers van 20 basen gebruikt. De kans bestaat dat deze nog ergens anders op het genoom binden. Als allebei de primers nog een keer binden, kan naast onze target nog een stuk gekopieerd worden. Bereken hoe groot de kans is dat dit gebeurt als je er vanuit gaat dat het genoom in totaal uit 1 miljard basen bestaat. (tip:er zijn 4 verschillende basen A, T, G en C) "

Als ik het goed begrijp moet dus de kans berekent worden dat er nog ergens anders op de rij van 1 miljard basen eenzelfde keten van 20 basen zit. Ik heb echt geen idee wat ik moet doen, hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Dit is wat ik eerst had gedaan maar dat zal wel fout zijn(of niet?):

1.000.000.000 : 20^4 = kans van 1 op 6250

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Dna-polymerase berekening

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 13

Re: Dna-polymerase berekening

graag! ik moet morgen mijn po inleveren.

Heb het rondgevraagd in mijn klas maar iedereen heeft iets anders.

het is in ieder geval iets met kansberekening. dus iets met 4^20 en verder weet ik het niet meer.

Reageer