Bewegingsvergelijking aangedreven massa in water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Bewegingsvergelijking aangedreven massa in water

Hallo,

Ik ben bezig een model te maken van een massieve schijf, die op het water drijft en in het midden vaststaat met een as. De schijf kan dus alleen ronddraaien. Verder wordt de schijf aan de buitenkant aangedreven door een schroefmotor in het water.

De externe kracht en beweging zelf zijn denk ik makkelijk te modelleren (er is alleen sprake van rotationele kinetische energie E=1/2Iw^2, met I = 1/2 MR^2 en w = hoeksnelheid).

Wrijving vind ik lastiger, kan niet echt iets vinden over de wrijving van een rond oppervlak in water (wat dus niet echt wordt voortgestuwd, maar al drijvende op dezelfde plek ronddraait). Misschien speelt de wrijving nauwelijks een rol, aangezien de hoeksnelheid van het vlot heel laag zal blijven, maar de diameter van het vlot is wel ~10m en M=2500Kg.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Berichten: 76

Re: Bewegingsvergelijking aangedreven massa in water

Ik denk dat je je vraag even wat concreter zult moeten formuleren. Het is mij in ieder geval niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.

Zonder verder er aan te rekenen. Blijft iets wat zo zwaar is wel drijven? Waarvan is het gemaakt? Hoe dik wordt het?

Reageer