Oxidator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Oxidator

Goedenmiddag dames en heren, daar ben ik weer :S

Ik ben bezig met het volgende vraagstuk;

Bij de reactie van de oxidator nitrobenzeen met de reductor waterstof wordt koper gebruikt als katalysator. Deze stof is selectief met betrekking tot de omzetting van nitrobenzeen in aniline. Het proces is een voorbeeld van een heterogene katalyse.

- Waaruit blijkt de bovengenoemde selectiviteit van de katalysator koper? (Bij deze vraag gaan mijn oren en ogen tollen!! Wat in des hemelse naam bedoelen ze met selectiviteit???)

- Zou koper ook bij andere reacties met een reductor als katalysator kunnen optreden, of is dat in tegenspraak met het bovenstaande (licht toe)? ( Okj, ik snap de termen oxidator en reductor tot op een bepaalde hoogte, maar deze termen bij elkaar stijgt mij boven het hoofd :S ;) )

Amalyse is een enzym dat de omzettig van amylose in maltose katalyseert.

-In hoeverre is de mate van selectiviteit van koper en amylase (katalysatoren) met elkaar te vergelijken. Licht toe?

- Is de werking van amalyse een voorbeeld van een homogene of van een hetrogene katalyse? Licht toe?

( Ook dit zou ik echt niet weten. Ik weet dat homo = hetzelfde en hetro= 2 verschillende. verder kom ik niet) :S

Ik hoop dat iemand mij enigzins op weg kan helpen, want het begint me bijna te duizelen :S:S



Alvast bedankt voor de moeite,

Groetjes Evalijne

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oxidator

Ik denk dat je je boek in moet duiken. De vragen zijn overduidelijk bedoeld om je begrip van enkele termen op het gebied van katalyse (selectiviteit, homogeen/heterogeen) te testen.

Die termen moeten ergens in je boek staan uitgelegd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Oxidator

Hmmm, ja dat zou je wel denken, maar vooralsnog ben ik ze dus nog niet tegen gekomen.

Apart weet ik de betekenissen wel, alleen in deze vraagsteling(en)kan ik ze moeilijk begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oxidator

Maar kom, deze vragen gaan over katalyse, dus ik neem aan dat het een hoofdstuk over katalyse betreft.

Daar staat echt wel uitgelegd wat selectiviteit betekent met betrekking tot een katalysator.

En de begrippen homogene katalyse en heterogene katalyse staan waarschijnlijk op pagina 1.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Oxidator

Nee, dat is dus niet het geval. Het hoofdstuk gaat over chemische industrie. Lang leve de thuisstudie ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oxidator

Nouja, ik blijf het raar vinden dat er vragen zouden komen over termen die je nog niet eerder zou hebben gehad, dus misschien moet je in je boek nog eens terug naar een hoofdstuk over katalyse.

In het kort (de begrippen staan overigens op divere websites uitgelegd): Een homogene katalysator bevindt zich in dezelfde fase als de reactanten. Een heterogene katalysator bevindt zich in een andere, meestal vaste, fase.

Selectiviteit betekent dat één type reactie wordt versneld. Met andere woorden, waar tussen 2 stoffen meerdere reacties mogelijk zijn, versnelt de katalysator een van deze reacties.

Kun je met deze informatie verder m.b.t. je vraag?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Oxidator

Hmmm, ja ik denk het wel. Ik heb in het boek gezocht, daar staat niets over de termen in. In het Boek dummies voor scheikunde heb ik idd dezelfde info uit. Wel lastig.

Ik heb de vraag als volgt beantwoord;

- Waaruit blijkt de bovengenoemde selectiviteit van de katalysator koper?

Doordat koper in dit geval de voorkeur heeft om met nitrobenzeen te reageren is de katalysator koper selectief.

- Zou koper ook bij andere reacties met een reductor als katalysator kunnen optreden, of is dat in tegenspraak met het bovenstaande (licht toe)?

nee, dit is niet in tegenspraak met het bovenstaande. Koper zou in andere reacties ook als selectieve katalysator op kunnen treden.

Amalyse is een enzym dat de omzettig van amylose in maltose katalyseert.

-In hoeverre is de mate van selectiviteit van koper en amylase (katalysatoren) met elkaar te vergelijken. Licht toe?

Het is met elkaar te vergelijken doordat het beide een slectieve katalysator is. Koper met nitrobenzeen, en Amulase met amylose.

- Is de werking van amalyse een voorbeeld van een homogene of van een hetrogene katalyse? Licht toe?

Homogeen, doordat amylase zich in dezelfde toestand bevind als amylose.

Maar klopt dit ook? of is het te simpel gedacht van mij?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oxidator

Evalijne schreef:Hmmm, ja ik denk het wel. Ik heb in het boek gezocht, daar staat niets over de termen in. In het Boek dummies voor scheikunde heb ik idd dezelfde info uit. Wel lastig.

Ik heb de vraag als volgt beantwoord;

- Waaruit blijkt de bovengenoemde selectiviteit van de katalysator koper?

Doordat koper in dit geval de voorkeur heeft om met nitrobenzeen te reageren is de katalysator koper selectief.
Dat is te kort door de bocht. Ten eerste: zou je bij dit antwoord moeten aangeven waaruit die voorkeur dan blijkt. Ten tweede, kijk nog eens naar de definitie van selectiviteit: Dat ging over reacties, niet om stoffen. Dus: Hoe blijkt uit de reactie dat koper selectief is voor de omzetting die plaatsvindt?
- Zou koper ook bij andere reacties met een reductor als katalysator kunnen optreden, of is dat in tegenspraak met het bovenstaande (licht toe)?

nee, dit is niet in tegenspraak met het bovenstaande. Koper zou in andere reacties ook als selectieve katalysator op kunnen treden.
Waar is de toelichting?
Amalyse is een enzym dat de omzettig van amylose in maltose katalyseert.

-In hoeverre is de mate van selectiviteit van koper en amylase (katalysatoren) met elkaar te vergelijken. Licht toe?

Het is met elkaar te vergelijken doordat het beide een slectieve katalysator is. Koper met nitrobenzeen, en Amulase met amylose.
Amylase reageert inderdaad alleen met amylose. Maar dat is nu juist het punt waar het verschil zit!
- Is de werking van amalyse een voorbeeld van een homogene of van een hetrogene katalyse? Licht toe?

Homogeen, doordat amylase zich in dezelfde toestand bevind als amylose.
Deze klopt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer