Practicum kippenvleugel ontleden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Practicum kippenvleugel ontleden

Tijdens een biologiepracticum, waarin we kippenvleugels gingen ontleden, zie figuur 1, vroeg ik mij af hoe de pezen zijn verbonden met de spieren. Deze lijken in elkaar over te lopen, zie figuur 2. Het witte glanzende gedeelte is de pees en het roze gedeelte de spier. Mijn biodocent heeft zich er al in verdiept maar kon geen verklaring geven.

Deze verbindingen moeten, denk ik, nogal veel krachten kunnen weerstaan aangezien een pees zelf een spier met een bot verbindt.

Nu weet ik dat de pees aan bot vastzit door middel van vezels van Sharpey, maar ik zou graag willen weten hoe de pees aangehecht zit aan een spier.

Figuur 1:

Afbeelding

Figuur 2:

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

Verplaatst naar het vakforum anatomie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

Ik vroeg vandaag aan mijn prof cytologie en histologie hoe het zat met de verbindingen tussen spieren en pezen.

Waar de spierbuik overgaat in pees bevind zich niets anders dan bindweefsel. De pees zou dus gewoon via bindweefsel verbonden zijn op de spierbuik.

Natuurlijk bestaan er nog verschillende soorten bindweefsel. Uit een hoofdstuk verderop in de cursus over bindweefsel kon ik opmaken dat geordend dicht bindweefsel met name veel voorkomt in het peesweefsel.

Misschien kon dit je een beetje verder helpen met je vraag?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

Misschien kon dit je een beetje verder helpen met je vraag?
Jazeker, al heb ik nog wel wat vragen naar aanleiding van je info, hopelijk kun je die ook beantwoorden! ;)

- Ik heb nog even doorgezocht op het geordende compacte bindweefsel en vond o.a. dat bij de gevallen peesbundels en peesfilamenten maar via één kant trekkracht wordt uitgeoefend. (Bron.) Trekt de pees nu dan via het bindweefsel aan de spierbuik, of trekt de spierbuik via het bindweefsel aan de pees?

- Zeg ik het zo correct: Het straffe bindweefsel is dus zo sterk door het hoge percentage aan collageenvezels, maar zit gebonden met maar een klein oppervlak aan het bindweefsel wat tussen de spierbuik en pees ligt? En het ongeordende bindweefsel verspreidt zich meer waardoor de trekkracht, naast het minder hebben van collageenvezels, nog verder afneemt en de sterkte van de pees afneemt?

- Nu vraag ik mij enkel nog af hoe het bindweefsel nu aangehecht zit aan de spierbuik van het dwars gestreepte spierweefsel, en aan de andere kant aan de pees. Een pees en spier lijken mij niet geheel uit dezelfde structuur te bestaan ( pees is elastischer en niet mooi glad) dus dan zou bindweefsel toch een andere manier van aanhechten aan het spierweefsel- dan aan het peesweefsel moeten hebben...hoe zit dit?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

Trekt de pees nu dan via het bindweefsel aan de spierbuik, of trekt de spierbuik via het bindweefsel aan de pees?
Pezen hebben toch enkel als functie spieren vast te houden aan het skelet? Contractie komt toch steeds vanuit de spier zelf? Hierbij zou ik denken dat de spierbuik via het bindweefsel aan de pees trekt.
Het straffe bindweefsel is dus zo sterk door het hoge percentage aan collageenvezels, maar zit gebonden met maar een klein oppervlak aan het bindweefsel wat tussen de spierbuik en pees ligt? En het ongeordende bindweefsel verspreidt zich meer waardoor de trekkracht, naast het minder hebben van collageenvezels, nog verder afneemt en de sterkte van de pees afneemt?
Collageen is vrijwel niet elastisch en heeft dus een zeer grote trekvastheid. Hoe meer collageen in de cel aanwezig is, hoe stroever het bindweefsel dus. Hoe stroef bindweefsel precies is hangt af van de samenstelling van het weefsel, o.a. de hoeveelheid elastine of collageen in het weefsel.

Wat het verschil in geordend en ongeordend bindweefsel betreft: in het ongeordend lopen bundels collagene vezels in alle richtingen dooreen. Dit verschaft het weefsel weerstand tegen trek in alle richtingen.

Bij geordend bindweefsel zijn de collagene vezels in één of meer hoofdrichtingen georiënteerd. Hierdoor biedt het weefsel weerstand tegen trek in één of enkele richtingen. Wat dus van toepassing is bij pezen.
Nu vraag ik mij enkel nog af hoe het bindweefsel nu aangehecht zit aan de spierbuik van het dwars gestreepte spierweefsel, en aan de andere kant aan de pees.
Misschien wel de lastigste vraag om mee te eindigen. Hier vond ik niet onmiddellijk een éénduidend antwoord op in de cursus. Ik geef je dus maar een citaat uit de cursus die met je vraag verband zou kunnen houden ;)

"De collagene bundels van pezen worden verenigd door wat ijl bindweefsel dat zenuwen en bloedvaten bevat. Aan de buitenkant wordt de pees omgeven door een omhulling van dicht bindweefsel. Bij sommige pezen bestaat deze peesschede uit twee lagen, die beide bekleed zijn met platte endotheelachtige cellen van mesenchymale oorsprong. Eén laag bevindt zich op het peesvlak en de andere bekleedt de omringende structuren. Tussen deze twee lagen bevindt zich een viskeuze vloeistof die lijkt op synoviale vloeistof. Deze vloeistof, die water, eiwitten, glycosaminoglycanen en ionen bevat, werkt als smeermiddel dat een gemakkelijke beweegbaarheid van de pees garandeert."
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

Pezen hebben toch enkel als functie spieren vast te houden aan het skelet? Contractie komt toch steeds vanuit de spier zelf? Hierbij zou ik denken dat de spierbuik via het bindweefsel aan de pees trekt.
Ja, dat klinkt wel logisch... ;)
Mako schreef:Misschien wel de lastigste vraag om mee te eindigen. Hier vond ik niet onmiddellijk een éénduidend antwoord op in de cursus. Ik geef je dus maar een citaat uit de cursus die met je vraag verband zou kunnen houden :P

"De collagene bundels van pezen worden verenigd door wat ijl bindweefsel dat zenuwen en bloedvaten bevat. Aan de buitenkant wordt de pees omgeven door een omhulling van dicht bindweefsel. Bij sommige pezen bestaat deze peesschede uit twee lagen, die beide bekleed zijn met platte endotheelachtige cellen van mesenchymale oorsprong. Eén laag bevindt zich op het peesvlak en de andere bekleedt de omringende structuren. Tussen deze twee lagen bevindt zich een viskeuze vloeistof die lijkt op synoviale vloeistof. Deze vloeistof, die water, eiwitten, glycosaminoglycanen en ionen bevat, werkt als smeermiddel dat een gemakkelijke beweegbaarheid van de pees garandeert."
Nu het is een leuk stukje informatie, maar ik kan het antwoord nog niet vinden...ik ga nog wel even extra goed zoeken op internet voordat ik je straks de hele curcus laat overschijven! :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Practicum kippenvleugel ontleden

ik ga nog wel even extra goed zoeken op internet voordat ik je straks de hele curcus laat overschijven! ;)


Wanneer je op zoek gaat, probeer dan je aandacht te vestigen op de peesschede (vagina synovialis tendinis). Het is deze structuur die ervoor zorgt dat de pees nog relatief beweegbaar is maar tegelijkertijd toch vast zit aan het omliggende weefsel.

Hier heb je alvast de link van Wikipedia :P
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer