Probabilistisch model kaartspel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Probabilistisch model kaartspel

Een pak van 8 speelkaarten bevat 2 azen, 2 heren, 2 dames en 2 boeren in willekeurige volgorde. Eén voor één worden de kaarten omgedraaid tot de eerste keer een aas getoond wordt. Construeer het probabilistisch model voor het aantal kaarten dat moet worden omgedraaid.

-------------------------------------------------------------

Opmerking: Ik weet niet precies wat men hier bedoelt met 'construeer het probabilistisch model..'. Maar wat volgt is hoe ik denk dat het moet. Als m'n antwoord juist is, maar eigenlijk geen oplossing is voor 'construeer het probabilistisch model..', laat dit dan ook weten a.u.b.

---------------------------------------------------------------

Eerst en vooral weet ik dat er 8 kaarten zijn, waarvan er 2 azen zijn en dus 6 kaarten die geen aas zijn.

Er zijn volgens mij 7 mogelijkheden voor het aantal kaarten dat je moet omdraaien. Het kan zijn dat je meteen een aas beet hebt, of het kan zijn dat je pas bij de 7de kaart die je omdraait de eerste aas tegen komt: {1,...,7}

Ik bekijk elk geval apart. Stel, je hebt de eerste aas na:

- 1 kaart: Dit kan op 1 manier.

- 2 kaarten: Dit kan op
\(( \begin{array}{c} 6 \\ 1 \end{array} ) = \frac{6!}{1!5!} = 6\)
manieren.

- 3 kaarten: Dit kan op
\(( \begin{array}{c} 6 \\ 2 \end{array} ) = \frac{6!}{2!4!} = 15\)
manieren.

- 4 kaarten: Dit kan op
\(( \begin{array}{c} 6 \\ 3 \end{array} ) = \frac{6!}{3!3!} = 20\)
manieren.

- 5 kaarten: Dit kan op
\(( \begin{array}{c} 6 \\ 4 \end{array} ) = \frac{6!}{4!2!} = 15\)
manieren.

- 6 kaarten: Dit kan op
\(( \begin{array}{c} 6 \\ 5 \end{array} ) = \frac{6!}{5!1!} = 6\)
manieren.

- 7 kaarten: Dit kan op
\(( \begin{array}{c} 6 \\ 6 \end{array} ) = \frac{6!}{6!0!} = 1\)
manier.

Optellen van dit alles geeft dat er 64 mogelijkheden zijn om de eerste aas tegen te komen.

Merk op dat ik er dus van uit ben gegaan dat de volgorde waarin je de kaarten trekt (met uitzondering van de aas dan) er niet toe doet en dit dus heb opgelost via combinaties. Echter weet ik niet of dit correct is, misschien moet het wel met k-permutaties..

Iemand die dit weet? (en of het de juiste 'methode' is die ik toepas?)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Probabilistisch model kaartspel

Voor het model op te stellen, moet je alle kansen berekenen. Dus de kans dat je maar 1 kaart moet draaien, 2 kaarten, ... Deze kansen leggen je model vast. Kun je dit?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Probabilistisch model kaartspel

Sorry voor mijn late antwoord, ik heb wat drukke dagen achter de rug.
Voor het model op te stellen, moet je alle kansen berekenen. Dus de kans dat je maar 1 kaart moet draaien, 2 kaarten, ... Deze kansen leggen je model vast. Kun je dit?
Oké, ik denk/hoop dat ik begrijp wat je moet doen.

Is dit wat je bedoelt:

- Kans dat je 1 kaart moet draaien:
\(P(1) = \frac{2}{8}\)
- Kans dat je 2 kaarten moet draaien:
\(P(2) = \frac{6}{8} * \frac{2}{7}\)
- Kans dat je 3 kaarten moet draaien:
\(P(3) = \frac{6}{8} * \frac{5}{7} * \frac{2}{6}\)
- Kans dat je 4 kaarten moet draaien:
\(P(4) = \frac{6}{8} * \frac{5}{7} * \frac{4}{6} * \frac{2}{5}\)
- Kans dat je 5 kaarten moet draaien:
\(P(5) = \frac{6}{8} * \frac{5}{7} * \frac{4}{6} * \frac{3}{5} * \frac{2}{4}\)
- Kans dat je 6 kaarten moet draaien:
\(P(6) = \frac{6}{8} * \frac{5}{7} * \frac{4}{6} * \frac{3}{5} * \frac{2}{4} * \frac{2}{3}\)
- Kans dat je 7 kaarten moet draaien:
\(P(7) = \frac{6}{8} * \frac{5}{7} * \frac{4}{6} * \frac{3}{5} * \frac{2}{4} * \frac{1}{3} * \frac{2}{2}\)
Is dit correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Probabilistisch model kaartspel

Die kansen kloppen wel lijkt me ja. Theoretisch gezien moet je nog P(8) specifiëren, maar deze is triviaal.

Zie je nu hoe deze je hele model vastleggen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Probabilistisch model kaartspel

Drieske schreef:Die kansen kloppen wel lijkt me ja. Theoretisch gezien moet je nog P(8) specifiëren, maar deze is triviaal.

Zie je nu hoe deze je hele model vastleggen?
Inderdaad, om alle mogelijke gebeurtenissen van mijn uitkomstenverzameling te beschrijven moet ik inderdaad P(8) nog specifiëren, maar dit is natuurlijk gewoon P(8) = 0.

Deze gebeurtenissen met elk hun respectievelijke kansen leggen inderdaad mijn hele probabilistisch model vast. Goed om te weten dat dat eigenlijk de bedoeling is van zo'n soort opgave. Bedankt voor je hulp!

-----------------------------------------------------------------

BTW: als de vraag had geweest "toon op hoeveel manieren dit kan", was de methode in mijn eerste post dan correct of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Probabilistisch model kaartspel

Graag gedaan hoor ;) .

En dan zou dat inderdaad neerkomen op je berekeningen in de eerste post... Alleen moet je je nog afvragen of je onderscheid wilt maken tussen "aas1" en "aas2".
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Probabilistisch model kaartspel

Oké, bedankt!

Reageer