Springen naar inhoud

WrijvingscoŽfficiŽnt(en) staal op staal


  • Log in om te kunnen reageren

#1

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 19:22

[color="#008000"]afgesplitst van Bericht bekijken
(...) de statische wrijving (SCHUIFwrijving) tussen een stalen wiel en een stalen rails is verrassend hoog, in de orde van grootte van die tussen rubber en asfalt. (anders zou een trein ook nooit wegkomen uit een station, de aandrijfwielen zouden gewoon doorslippen).[/quote]

Jouw uitleg is heel duidelijk en educatief verantwoord, maar enkel het hierboven aangehaalde stukje is niet volledig correct:
mu(statisch) rubber - asfalt ligt rond de 0.7 en 0.8,
waar mu(statisch) treinwiel-spoorstaaf slechts rond de 0.2 - 0.3 ligt. (beide waarden in droge toestand)

Ik zal (eind de week die nu komt) kijken of ik nog documentatie hieromtrent terug kan vinden (met name voor het tweede, over het eerste zul je bronnen zat vinden op het www).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 19:33

niet volledig correct:
mu(statisch) rubber - asfalt ligt rond de 0.7 en 0.8,
waar mu(statisch) treinwiel-spoorstaaf slechts rond de 0.2 - 0.3 ligt. (beide waarden in droge toestand)


http://www.engineeri...ents-d_778.html

[/td][td]μs
RubberDry Asphalt0.9† (0.5 - 0.8)1)
RubberWet Asphalt0.25 - 0.751)
RubberDry Concrete0.6 - 0.851)
RubberWet Concrete0.45 - 0.751)
SteelSteel0.8
http://www.engineers...oefficients.htm
vertelt weinig anders.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 21:20

Ik heb ooit nog ontwerp voor de Belgische spoorwegen gedaan, en in hun normen/directieven staat als ontwerpcriterium voor starting tractive effort 0.25.

Ik zal kijken of ik nog bronnen hiervoor kan terugvinden, en in hoeverre ik deze publiek mag maken.

Ten andere, voor een mu van 0.80 te hebben zal het wel geen gepolierd staal zijn... normale waarden liggen wel wat lager.

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2011 - 10:35

Aangezien ik niet meer beschik over de documenten waarvan ik sprak, snel dit testje gedaan. (Ik ga wel nog kijken of ik ze nogmaals kan verkrijgen bij mijn eerstvolgende contact met die persoon).



lengte "hellend vlak" = 180 mm.
hoogte op het einde = 47 mm.

Het blokje is afgezaagd met een lintzaag, het latje is standaard, koudgetrokken S235. Geen van beide ingeolied noch gepolierd of gewaxt of zo...

Ook met de walshuid op het latje is de hoek ongeveer hetzelfde.
Verschillende stukken geprobeerd (qua oppervlak en materiaal zoals inox en koper) maar ik kom nergens grote verschillen tegen, laat staan dat 0.8 bereikt wordt.
Dus dat is volgens mij ergens een extreme waarde die ooit bepaald werd met een specifiek doel voor ogen, echter niet gangbaar in de "normale" toepassingen.


Ik heb ook nog nooit 0.8 gebruikt als waarde voor wrijving staal/staal, de eerste die mij dit kan aantonen in een reŽle, dagdagelijkse situatie mag bij mij om een bakkie naar keuze komen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures