Springen naar inhoud

Viscositeit bepaling

• Log in om te kunnen reageren

moustii

moustii

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 20:19

hey,

Ik zou binnen enige tijd volgend experiment willen nadoen:

http://www.thuisexpe...viscositeit.htm

het komt er dus op neer dat er 2 lichtsensoren via aan een maatcilinder zijn gelinkt. Deze maatcilinder is dan gevuld met een onbekende stof. Dan laat ik een bal vallen in de maatcilinder. Wanneer de eerste lichtstraal wordt onderbroken begint de tijd en wanneer de tweede wordt gebroken dan stopt de tijd. Aan de hand van de gemeten tijd wordt de viscositeit bepaald.

Nu is mijn probleem het volgende:
De lichtsensoren kan ik kopen van lego zelf
http://shop.lego.com...
maar dat geele grote ding (Lego Mindstorms RCX) wordt niet meer verkocht. Er is wel een nieuwe versie maar die kost 170E dit wil ik er niet aan geven.

Weet iemand hoe ik dit experiment met andere apparatuur kan doen? Volgens mij moet dit veel goedkoper mogelijk zijn uiteindelijk is het dan ook geen ingewikkeld experiment. Het probleem is vooral dat ik niet zou weten hoe ik een andere lichtsensor zou aansluiten op de pc en ook niet hoe ik die zou programmeren(in de link is het programma uitgeschreven).

bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 oktober 2011 - 10:36

Ik zou binnen enige tijd volgend experiment willen nadoen:

Wat is het doel van dit alles? Is dit een schoolopdracht? Zo ja, denk je echt indruk te kunnen maken met kopiŽren wat iemand anders al gedaan heeft?
Bovendien: het moet je toch al opgevallen zijn dat zijn gemeten viscositeiten totaaaaaaaaal niet met de werkelijkheid overeenkomen?

Wet van Stokes geldt alleen voor laminaire stroming, dat wil zeggen bij Re < 0,2 of toch in ieder geval Re < 1.
Om dat te bereiken moet je een klein kogeltje gebruiken, niet die joekel die hij gebruikt heeft, maar met water zal het zelfs dan nog niet laminair zijn.
Bovendien moet de diameter van het kogeltje vťťl kleiner zijn dan de diameter van de cylinder, wat bij hem absoluut niet het geval is, anders gelden die eenvoudige formules niet meer.

En als je dit experiment dan toch nog doen wilt gebruik dan gewoon een stopwatch en een kogeltje van een paar millimeter (bijv. fietskogeltje) en type de gemeten tijden gewoon zelf in excel.

Je kunt overigens corrigeren voor het feit dat de stroming niet altijd laminair is. Lees bijvoorbeeld dit
Kost wat meer moeite maar dan heb je ook wat.
Hydrogen economy is a Hype.

moustii

moustii

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2011 - 18:03

Ik doe dit idd voor school. De bedoeling is om een efficiŽnte manier de viscositeit te meten. Dit moet aan een pc gekoppeld zijn.

De leerkracht had mij dan dit experiment aangerijkt als mogelijke oplossing

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 oktober 2011 - 18:35

Dan heeft die leerkracht blijkbaar ook niet goed naar de "resultaten" op die website gekeken.

Nogmaals:

Wet van Stokes geldt alleen voor laminaire stroming, dat wil zeggen bij Re < 0,2 of toch in ieder geval Re < 1.
Om dat te bereiken moet je een klein kogeltje gebruiken, niet die joekel die hij gebruikt heeft, maar met water zal het zelfs dan nog niet laminair zijn.
Bovendien moet de diameter van het kogeltje vťťl kleiner zijn dan de diameter van de cylinder, wat bij hem absoluut niet het geval is, anders gelden die eenvoudige formules niet meer.

Hydrogen economy is a Hype.

moustii

moustii

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2011 - 18:40

Ik zie nu ook dat de waarde soms met een factor 1000 verschilt. Ken je toevallig een ander gelijkaardig experiment.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 14:04

Is het echt niet mogelijk dit onder betere voorwaarden te doen? Dus met een grotere cilinder (dikke pvc/plexiglas pijp) en een klein kogeltje? Dan kan je onder andere onderzoeken of hiermee de resultaten verbeteren.

En dan over de methode van meten: Scholen in NL hebben allen Coach, of een ander programma met lichtpoortjes oid. LoggerPro oid. En primitieve versies met lichtpoortjes die aan de luchtbaan gekoppeld zijn om bijvoorbeeld de zwaartekrachtversnelling te kunnen bepalen.

IdeeŽn genoeg. Mogelijkheden genoeg.

Wdeb
PS. Denk ineens aan de sensoren die winkels hebben bij de deur als er iemand binnen komt.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures