vlamproef glas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

vlamproef glas

Als ik een glazen staaf in de vlam hou van een bunsenbrander komt er licht vrij: een soort van oranje. De samenstelling van glas is CaNa2Si6O14. Calcium geeft een donker-oranje licht en natrium geeft een fel oranje licht. Nu, ik kan het licht niet erg goed precies definiëren, ik zou zeggen dat mijn soort oranje aangeeft dat glas alvast natrium bevat. (Je moet je voorstellen dat je de samenstelling van glas niet kende voor de proef.) Is het zo dat natrium sneller licht gaat weergeven dan calcium bij verhitting ?
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Berichten: 25

Re: vlamproef glas

Of het kan natuurlijk zijn dat er gewone natriumzouten in hele kleine hoeveelheden op de buitenkant van het glas zitten.

Berichten: 704

Re: vlamproef glas

Als ik een glazen staaf in de vlam hou van een bunsenbrander komt er licht vrij: een soort van oranje. De samenstelling van glas is CaNa2Si6O14. Calcium geeft een donker-oranje licht en natrium geeft een fel oranje licht. Nu, ik kan het licht niet erg goed precies definiëren, ik zou zeggen dat mijn soort oranje aangeeft dat glas alvast natrium bevat. (Je moet je voorstellen dat je de samenstelling van glas niet kende voor de proef.) Is het zo dat natrium sneller licht gaat weergeven dan calcium  bij verhitting ?


calcium geeft meer rozig/rood licht dan oranje. Dit is echt natrium wat je ziet in de vlam.

Reageer