Recht op ander contract?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Recht op ander contract?

Hallo,

Ik weet niet of het hier thuis hoor maar zit best wel met een belangrijke vraag. Ik heb bij mijn huidige werkgever(supermarkt) een vast contract voor 12-32 uur. Nu wil ik graag een vast contract voor 32 uur. Wat zijn hierin de mogelijkheden en mijn rechten?

Ik maak bijvoorbeeld gemiddeld wel zo'n 30 uur per week, is het niet zo dat wanneer je over een bepaalde periode gemiddeld en bepaald aantal uren per week maakt je dan recht hebt op een contract met dat aantal uren?

Mijn werkgever doet hier nogal moeilijk over.

B.v.d.

Mvg

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Recht op ander contract?

Een vast contract voor 32 uur zit er niet in waarschijnlijk; tenminste: dit kun je niet eisen. Vragen kan natuurlijk altijd.

Sleutel in deze zijn de zogenaamde "garantie-uren". Je hebt nu een min-max contract, waarbij 12 uur gegarandeerd is. Als je nu bijvoorbeeld maar 2 uur wordt ingepland is de werkgever alsnog verplicht binnen de salarisperiode dit te compenseren om weer op 12 uur als minimaal gemiddelde voor die periode uit te komen.

Nu is het zo dat als je de afgelopen 3 maanden zonder uitzondering minimaal 30 uur hebt gewerkt, je van de werkgever kunt eisen om die 30 uur in het contract op te nemen als garantie-uren. Je krijgt dan een min-max contract van 30-32 uur. Belangrijk hierbij is wel dat je kunt aantonen dat je inderdaad al 3 maanden iedere week minimaal 30 uur hebt gewerkt.

Info: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ar...g-garantie-uren

Pas overigens wel op: als je te moeilijk doet kan hij ook denken: voor jou 10 anderen. Probeer dus in te schatten hoe sterk je staat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: Recht op ander contract?

Ger schreef:Een vast contract voor 32 uur zit er niet in waarschijnlijk; tenminste: dit kun je niet eisen. Vragen kan natuurlijk altijd.

Sleutel in deze zijn de zogenaamde "garantie-uren". Je hebt nu een min-max contract, waarbij 12 uur gegarandeerd is. Als je nu bijvoorbeeld maar 2 uur wordt ingepland is de werkgever alsnog verplicht binnen de salarisperiode dit te compenseren om weer op 12 uur als minimaal gemiddelde voor die periode uit te komen.

Nu is het zo dat als je de afgelopen 3 maanden zonder uitzondering minimaal 30 uur hebt gewerkt, je van de werkgever kunt eisen om die 30 uur in het contract op te nemen als garantie-uren. Je krijgt dan een min-max contract van 30-32 uur. Belangrijk hierbij is wel dat je kunt aantonen dat je inderdaad al 3 maanden iedere week minimaal 30 uur hebt gewerkt.

Info: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ar...g-garantie-uren

Pas overigens wel op: als je te moeilijk doet kan hij ook denken: voor jou 10 anderen. Probeer dus in te schatten hoe sterk je staat.
Bedankt voor de snelle reactie.

Als ik het dus goed begrijp. Ik heb de afgelopen 3 maanden misschien zelf wel langer minimaal 24 uur per week gewerkt(Uitgezonderd mijn 3 weken zomervakantie). Nu zou ik dus recht hebben op een contract van bijv. 24-32 uur, met daarin dus de garantie dat ik minimaal 24 uur per week mag maken?

Mvg. Dennis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Recht op ander contract?

Nu zou ik dus recht hebben op een contract van bijv. 24-32 uur, met daarin dus de garantie dat ik minimaal 24 uur per week mag maken?


Je hebt inderdaad recht op een contract van 24-32 uur. De garantie is niet dat je minimaal 24 uur mag werken, de garantie is dat je voor minimaal 24 uur wordt uitbetaald, of je er voor werkt of niet.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 4

Re: Recht op ander contract?

Je hebt inderdaad recht op een contract van 24-32 uur. De garantie is niet dat je minimaal 24 uur mag werken, de garantie is dat je voor minimaal 24 uur wordt uitbetaald, of je er voor werkt of niet.


Ik heb het even helemaal nagekeken en ik heb de afgelopen 3 maanden (Augustus, September, Oktober) minimaal 25 uur en 45 minuten gewerkt(dit is wel inclusief pauzes).

Ik moet hierbij wel aan toevoegen dat ik eind augustus 3 weken vrij ben geweest ivm zomervakantie, word dit ook meegenomen ik heb namelijk 3 weken dus niet gewerkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Recht op ander contract?

In principe zou dit niet echt verschil moeten maken, want drie weken vakantie is niet een zodanig lange tijd dat het van invloed is op de bedrijfsvoering.

Zoals in de link die Ger hierboven al gaf onder andere staat:
Als een werknemer voortdurend meer werkt dan de garantie-uren, kan dat gevolgen hebben voor de arbeidsduur van het oproepcontract. Bepalend daarvoor is het aantal uren dat de werknemer gemiddeld de afgelopen 3 maanden heeft gewerkt.



De werknemer heeft bijvoorbeeld een garantie voor 20 uur per week. De afgelopen 3 maanden werkte hij echter 30 uur. De werknemer kan dan van de werkgever eisen dat hij de garantie-uren in het contract verhoogt naar 30 uur. De werkgever mag alleen weigeren als hij kan aantonen dat het om tijdelijk overwerk ging.
Zie verder: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ar...g-garantie-uren

Om zeker te zijn zou je nog een maand kunnen wachten totdat je je uren van november op papier hebt, dan heb je zeker een poot om op te staan.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 1

Re: Recht op ander contract?

Om even een oud Topic op te halen.
 
Ik heb nog een aanvullende vraag. Mijn contract wordt op 1 november verlengt (onbepaalde tijd), moet ik dan de voor die tijd aantonen dat ik meet werk of mag het ook halverwege het contractjaar?
 
Ik werk namelijk in het theater en het seizoen komt pas goed op gang vanaf okt/nov. Als ik dus met de gemiddelde uren van de maanden augustus, september en oktober bereken komt dit lager uit al bijvoorbeeld de maanden november, december en januari.

Berichten: 1

Re: Recht op ander contract?

Aansluitend op dit onderwerp heb ik de volgende kwestie.
Ik werk op de OK in de gezondheidszorg met CAO van het Ziekenhuiswezen.
Ik heb nu ruim 1,5 jaar een min max contract van 24-36 uur. Gedurende de hele tijd heb ik steeds het max gewerkt. dus 36 uur. Behoudens de vakanties ben ik ook steeds aanwezig geweest.
Het contract wat ik had was een contract voor steeds een bepaalde tijd. Nu willen ze mij een min max contract aanbieden voor onbepaalde tijd. Daar wil ik niet mee accoord gaan.
Ik wil gewoon een vast contract voor 36u
Mijn vraag is heb ik daar niet gewoon recht op.
Ik hoor graag van jullie
Joachim

Berichten: 460

Re: Recht op ander contract?

Dat hangt er vanaf hoeveel tijdelijke contracten je hebt gehad. Sla je CAO er op na, misschien staat daar een specifiekere overeenkomst. Wettelijk gezien is pas je 4e opeenvolgende contract (of na 3 jaar) automatisch een vast contract. (maar let op.. ook hier kan je CAO nog negatief op afwijken)

Reageer