Springen naar inhoud

Timbre gitaar

• Log in om te kunnen reageren

levyaa

levyaa

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 10:15

Hallo,

Ik ben een leerling uit 5havo en moet als PWS (Profielwerkstuk, een soort van eindopdracht)
een project maken over de gitaar. Nu ben ik ingedeeld bij natuurkunde,
en wil ik graag de klankverschillen/timbre/klankkleur tussen gitaren van verschillende houtsoorten
aantonen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Leviathan

Leviathan

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 21:20

Op allerlei gitaaren telkens dezelfde noot aanslaan en dan met een microfoon+oscilloscoop kijken of er verschillen in de sinusoÔde zijn?

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 21:25

De klankkleur of timbre wordt bepaald door de aanwezigheid van boventonen

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 22:21

De klankkleur of timbre wordt bepaald door de aanwezigheid van boventonen

Dat klopt, om hier inzicht in te krijgen zou je het spectrum/frequentiedomein moeten kunnen bekijken. Het eenvoudigste is waarschijnlijk om dat met de computer te doen. Als je een noot als geluidsfragment op de computer hebt (door op te nemen met een microfoon ofzo), dan kan je daar eenvoudig het spectrum van bekijken (welke frequenties => grondtoon + harmonischen, er allemaal aanwezig zijn in die toon). Ik geloof dat dit in audacity mogelijk is. Als je daar een fragment van het geluid selecteert wordt het spectrum getekend boven het pianoklavier dat ook zichtbaar is op het scherm, zo weet je ineens welke noot bij elke frequentie hoort.

levyaa

levyaa

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2011 - 19:51

Dat klopt, om hier inzicht in te krijgen zou je het spectrum/frequentiedomein moeten kunnen bekijken. Het eenvoudigste is waarschijnlijk om dat met de computer te doen. Als je een noot als geluidsfragment op de computer hebt (door op te nemen met een microfoon ofzo), dan kan je daar eenvoudig het spectrum van bekijken (welke frequenties => grondtoon + harmonischen, er allemaal aanwezig zijn in die toon). Ik geloof dat dit in audacity mogelijk is. Als je daar een fragment van het geluid selecteert wordt het spectrum getekend boven het pianoklavier dat ook zichtbaar is op het scherm, zo weet je ineens welke noot bij elke frequentie hoort.

Ok, thx, nu kan ik weer een heel end verder met mijn PWS

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures