Drie oplossingen tot 1 maken (excel spreadsheet)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 50

Drie oplossingen tot 1 maken (excel spreadsheet)

Dag allemaal.

Ik zoek een methode om een spreadsheet te maken voor volgend probleem.

Ik lees ergens dat men een oplossing maakt van HCL + H2O2 en H2O.

Volgens de tekst (door amateurs geschreven), begint men met bijvoorbeeld HCL 30% H2O2: 10% en water.

Die xx% zal volumeprocenten zijn denk ik (wat er op de fles, gekocht bij de drogist vermeld staat).

Ze gaan nogal snel naar een eindresultaat van: 90% H2O, 8% HCL en 2% H2O2.

In hun voorbeeld hebben ze uit de drogist deze oplossingen: 30% zoutzuur, 30% H2O2.

Het bovenstaande eindresultaat krijgen ze door 67% water, 25% zoutzuur en 8 % waterstofperoxide te mengen.

Ik zou graag een simpel exel rekenblad willen dat voor alle begin concentraties kan zeggen hoeveel ml ik moet mengen om bijvoorbeeld 1liter van het eindproduct te krijgen.

Dus ingeven: xx% HCL, xx% H2O2 en gewenste hoeveelheid in liter.

Gewenst eindresultaat: xx% HCL en xx% H2O2 en de rest is water.

Resultaat: xx ml HCL + xx % H2O2 en xx ml H2O.

Is dit simpel uit te leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Drie oplossingen tot 1 maken (excel spreadsheet)

Het is niet heel moeilijk. Stel dat je een oplossing hebt van 20% stof A. Laten we deze oplossing 1 noemen. En stel je wil 1 liter maken van een oplossing van 10%. (oplossing 2)

Nu is 10% de helft van 20%, en in oplossing 2 zit dus half zo veel A per liter als in oplossing 1.

Dat krijgen we voor elkaar door een halve liter van oplossing 1 te pakken, en dit aan te vullen tot 1 liter met water.

Stel je wil een oplossing van 5%, dan pak je een kwart liter, en dit vul je aan tot 1 liter. Daar heb je dan (1-0.25 = 0.75) liter voor nodig. In dat geval bestaat de oplossing dus uit 25% oplossing 1 en 75% water.

Evenzogoed: wil je 8% HCl, uitgaande van 30%, dan bevat je nieuwe oplossing 8/30 = ongeveer 0.27 keer zoveel HCl als de oplossing van de drogist. Wil je 2% H2O2 dan is dat dus 2/30 = ongeveeer 0.067 keer zoveel.

Wil je precies 8% HCl en precies 2% H2O2 dan moet je dus 0.27 L HCl-oplossing nemen, 0.067 L H2O2 oplossing, en dit aanvullen tot je een totaalvolume hebt van 1 L. Je moet dan dus beide vloeistoffen in een maatcilinder doen en aanvullen met water tot het volume 1 liter is. Dat is de manier om precies die percentages te halen.

De reden dat de getallen die men gebruikt wat afwijken is omdat het voor veel toepassingen helemaal niet zo precies hoeft te zijn. Dan kun je dus ook wat meer afronden op "makkelijke getallen". Dan rond je 0.27 (27%) af op 25% en 0.067 (6.7%) op 8%. Vervolgens reken je uit (100% - 25% - 8%) = 67%. Dat is ongeveer 2/3, dus dat hoofdrekent ook wel makkelijk.

Maar goed, concreet en voor je Excel-sheet: Als je een oplossing hebt van x % en je wil een oplossing van y %, dan moet je nieuwe oplossing uit (y/x * 100) % oplossing bestaan, en voor ((1-y/x) * 100) % uit water.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer