Springen naar inhoud

Remmen voor een flitspaal

• Log in om te kunnen reageren

vezzie

vezzie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 17:48

Ik moet een vraagstuk kunnen oplossen van kinematica xD en k vind het niet.
Het vraagstuk is als volgt:
Een auto rijdt met een snelheid van 126,0 km/h op een weg waar 90,0 km/h de max snelheid is. Op afstand ziet de automobilist een flitspaal en hij trapt hard op de rem. Zijn reactietijd bedraagt 0.5s; de versnelling is tidens het remmen constant en bedraagt 7.5 m/ s≤. Kan hij de boete vermijden?
(Het antwoord is nee en dat hij aan 97 km/h rijdt)
Maar ik kom er niet aan xD.
Ik weet enkel dat ik het met de volgende formules moet doen:
x(t)= xb + vxb (t) + (ax/2) (t≤)
en v(t)= ax (t) + vxb
Ik snap dat je de t niet gegeven hebt en dat je die eerst moet zoeken, maar ik snap niet hoe ik deze kan zoeken mits ik de waarde van x(t) niet heb.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 17:55

....//.. mits ik de waarde van x(t) niet heb.

tja, da's slordig van die opgavenmaker want het maakt heel wat uit of je die paal 100 m of 500 m tevoren ziet staan.

Aangezien je het antwoord weet, reken dan aan de hand daarvan terug naar die afstand ;) Heb je toch iets nuttigs met dat sommetje gedaan, nl geconstateerd dat je een gegeven miste, zelfs aangeduid wťlk gegeven, ťn voor een volgende "druk" even dat ontbrekende gegeven bepaald.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

vezzie

vezzie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 17:58

tja, da's slordig van die opgavenmaker want het maakt heel wat uit of je die paal 100 m of 500 m tevoren ziet staan.

Aangezien je het antwoord weet, reken dan aan de hand daarvan terug naar die afstand ;) Heb je toch iets nuttigs met dat sommetje gedaan, nl geconstateerd dat je een gegeven miste, zelfs aangeduid wťlk gegeven.

Het probleem is als k terug reken dat het niet klopt xD

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:01

Kan niet "niet kloppen", je moet een afstand vinden. Of bedoel je dat je, als je vervolgens met je zojuist bepaalde afstand niet weer terug bij het eerdere antwoord uitkomt? Want dan klopt er ergens onderweg terug of heen iets niet aan je berekening.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

vezzie

vezzie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:09

Kan niet "niet kloppen", je moet een afstand vinden. Of bedoel je dat je, als je vervolgens met je zojuist bepaalde afstand niet weer terug bij het eerdere antwoord uitkomt? Want dan klopt er ergens onderweg terug of heen iets niet aan je berekening.

Kijk als ik terug reken dus dat wil zeggen
v(t) = vxb + ax t
26.94 m/s= 35.0 m/s + 7.5 m/s≤ t
t= 35.0 m/s -26.94 m/ 7.5 m/s≤
t= 1.07 s

dus
x(t)= 35 m/s * 1.07+ 50 m + 7.5/2 m/s≤ * (1.07≤)
x(t)= 91, 82 m
maar dat kan toch niet?
want een vriend van mij zei dat je iets moest doen met die 0.5 als reactie tijd en dan kwam je iets van x(t)= 32.5 uit ??

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:13

Kan hij een boete vermijden?
Het antwoord is ja .Als hij maar vroeg genoeg op de rem trapt.

vezzie

vezzie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:16

Kan hij een boete vermijden?
Het antwoord is ja .Als hij maar vroeg genoeg op de rem trapt.

het antwoord is neen want hij rijd nog 97 km/h als ik dat op een test schrijf wat je hierboven zegt krijg ik nul en hij is er maar 50 m van dus hij kan toch niet 50 m ervoor gaan remmen als hij het niet weet?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:24

Als je terug gaat rekenen heeft die automobilist inderdaad iets meer dan 1 s op de rem gestaan.

Je berekening daarbij is overigens wiskundig niet zo zuiver. Snelheid en versnelling zijn vectoriŽle grootheden, m.a.w. de richting is van belang. Als je in dit geval de richting van de snelheid positief neemt moet de versnelling dus wel negatief genomen worden.

Je beginvergelijking is in dat opzicht verkeerd, maar goed, dat corrigeer je dan later door een rekenfout. Antwoord goed ;) , maar 2 aftrekpunten :P .

Dan ga je berekenen hoelang die remweg was. Weer dat verkeerde teken bij de a ingevuld. En ik vraag me in opperste verwondering af waar jij middenin die vergelijking zomaar 50 m vandaan tovert?

Dan nog, ook als je dit correct berekend zou hebben, dan ben je er nog niet: vůůrdat onze boetebetaler begon met levensgevaarlijk vůl in de ankers te gaan had hij nog 0,5 s nodig om te reageren op het opmerken van die flitspaal. In de halve seconde heeft hij ook enige afstand afgelegd.

vezzie

vezzie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:44

Dat snap ik, maar dan verder snap ik niet wat je juist waar allemaal moet invullen?
is het dan 32.5= 50m + 35 m/s t - 7.5/2 m/s≤t
en dan discriminant? maar dan klopt het niet xD

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:50

Dat snap ik,

met alle respect, maar je snapt er niks van.

speel gewoon dat filmpje af.

Ik rijd met te hoge snelheid, ;) domtiedomtiedom.......
oei :P , ik merk een flitspaal op
het duurt 0,5 s voordat ik de rem te pakken heb, en ben aan 127 km/h alweer dichter bij de flitspaal gekomen (1)
dan begin ik te remmen, versnelling -7,5 m/s≤, en als ik voorbij de flitspaal schiet rijd ik nog 97 km/h. (2)

bij 1 en 2 horen afzonderlijke vergelijkingen voor x, want het zijn twee bewegingen met geheel verschillende kenmerken.
bereken ze afzonderlijk en tel ze op

vezzie

vezzie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 19:15

met alle respect, maar je snapt er niks van.

speel gewoon dat filmpje af.

het duurt 0,5 s voordat ik de rem te pakken heb, en ben aan 127 km/h alweer dichter bij de flitspaal gekomen (1)
dan begin ik te remmen, versnelling -7,5 m/s≤, en als ik voorbij de flitspaal schiet rijd ik nog 97 km/h. (2)

bij 1 en 2 horen afzonderlijke vergelijkingen voor x, want het zijn twee bewegingen met geheel verschillende kenmerken.
bereken ze afzonderlijk en tel ze op

jij brengt me in de war! de manier waarop wij het hebben gezien is zo! en een vriend van mij heeft het ook zo opgelost!

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 19:35

Vezzie, ik zal proberen om in mijn volgende bericht een tekening te maken van de situatie.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 19:37

Dat wil niet zeggen dat je vriend het goed doet, en als hij het wťl goed doet legt hij het in ieder geval niet goed uit.
Dat je in de war bent komt alleen maar omdat je dit op een kromme manier probeert op te lossen.

Vergeet gewoon al het geknossel van hierboven, ga even met de hond wandelen om het hoofd leeg te maken en herbegin dan fris:

reken uit hoeveel dichter je tijdens 0,5 s reactietijd dichter bij de flitspaal komt
reken uit hoeveel meter je aflegt als je met een versnelling van -7,5 m/s≤ in snelheid daalt van 127 naar 97 km/h (inderdaad, dat duurt dan 1,07 s, hoef je dat stukje niet opnieuw te doen)

Mocht je denken dat ik je zit te trollen, vraag dan aan een paar duizend eerdere gebruikers of ik dat ooit doe.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 19:49

scan0002.jpg
Laten we het rustig aan doen.
Bereken nu eerst die afstand A in mijn tekening. Dat is de zogenaamde reactieafstand.
We stellen het tijdstip t=0 op het moment dat de auto werkelijk begint met remmen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures