Springen naar inhoud

Vraagstuk voortplanting konijnen

• Log in om te kunnen reageren

YannickDP

YannickDP

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 20:46

Beste forumleden,

vandaag rond de middag kreeg ik een smsje toegestuurd met een raadseltje :

Je start met 1 koppel konijnen. De konijnen hebben gemiddeld 4 jongen per nest en 4 nesten per jaar . Hou er rekening mee dat konijnen ongeveer een half jaar moeten zijn om jongen te kunnen krijgen. En dat er evenveel mannetjes al vrouwtjes geboren worden.Hoeveel konijnen worden er geteld na 5 jaar ?
Kan iemand mij helpen ? Mijn kleine broer heeft deze gekregen in biologie.

Volgens mij heeft het iets te maken met de fibonacci reeks . maar dan wel met een soort variant erop.
help

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 21:14

vandaag rond de middag kreeg ik een smsje toegestuurd met een raadseltje :

Je start met 1 koppel konijnen. De konijnen hebben gemiddeld 4 jongen per nest en 4 nesten per jaar . Hou er rekening mee dat konijnen ongeveer een half jaar moeten zijn om jongen te kunnen krijgen. En dat er evenveel mannetjes al vrouwtjes geboren worden.Hoeveel konijnen worden er geteld na 5 jaar ?

Ik dacht dat in een SMS maar 140 tekens konden? Een snelle telling in MS Word komt tot 248......

Kan iemand mij helpen ? Mijn kleine broer heeft deze gekregen in biologie.

Ik dacht dat jij hem gekregen had?
In ieder geval, als hij dit met biologie heeft gekregen, is dit huiswerk. Laat eens zien hoe ver jij (of je broertje) komt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 21:14

Kan je "kleine" broer überhaupt wat met fibonacci of sdat soort wiskunde? Kun je niet gewoon eens beginnen op een groot vel papier, een generatie per regel, met op de eerste regel alleen je startkoppeltje, op de tweede regel je startkoppel en de jonkies, op de derde regel weer dat startkoppel, weer nieuwe jonkies en de ouder jonkies, op de vierde regel dat startkoppel, wéér nieuwe jonkies, de twee eerder generaties jonkies maar ook de jonkies van de eerste generatie jonkies, etc etc enz?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

YannickDP

YannickDP

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 00:00

hij zit in 4de aso sportschool meulebeke, ze kregen deze opdracht en als ze hem kunnen oplossen dan krijgen ze 10 punten extra, maar hij zelf weet niets af van fibonnaci reeks maar deze heb je volgens mij niet letterlijk nodig.

ikzelf heb ook eens geprobeerd gewoon generatie per generatie in te vullen maar de leerstof zit echter te ver weg ;)

na 6 maand is het eerste koppel vruchtbaar,
na 18 maanden : 1ste koppel 16 nakomelingen ( waarvan 8 al reeds vruchtbaar )
na 30 maanden : .....

verder kom ik niet . de gemiddelden stellen me een probleem, wil deze zeggen dat er om de 3 maand 4 nakomelingen gevormd worden ?

ja en tuurlijk telt een sms 140-152 tekens , maar als je die limiet bereikt kan je gewoon doorschrijven in een 2de sms, die samen verstuurd worden. Hopelijk wist je dat ?lol en dat was het raadseltje niet btw O: :P

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 07:15

Tel het eens uit per half jaar....en zoals Jan zei, teken het eens uit. Neem voor mijn part andere kleurtjes wanneer de konijnen vruchtbaar zijn.

PS. Je snapt toch wel dat als jij dit gaat oplossen, je broertje hier niks van leert (als hij een kant en klaar antwoord krijgt)?
Laat hem anders zelf hier eens komen....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

YannickDP

YannickDP

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2011 - 12:37

ik heb ondertussen de uitkomst vernomen van iemand, het bedraagt meer dan 1 miljoen . Dus als ik deze moet tekenen dan zal ik wel een eindje zoet zijn, dus onmogelijk.

Ook is het op te lossen met matrices, maar ik kan de vgln niet op stellen :s

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2011 - 15:49

ik heb ondertussen de uitkomst vernomen van iemand, het bedraagt meer dan 1 miljoen . Dus als ik deze moet tekenen dan zal ik wel een eindje zoet zijn, dus onmogelijk.

dat zal ook niet nodig zijn: als je zo eens de eerste twee jaar hebt getekend zie je vast en zeker een systeem ontstaan. Komt het er dan op aan dat systeem in een formule te zetten, zodat je het desnoods voor 111 generaties kunt invullen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures