Springen naar inhoud

Actieve componenten

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 10:58

Het onderscheid tussen actieve en passieve componenten wordt normaal gemaakt voor lineaire componenten, dus componenten waarvan het gedrag door een lineaire differentiaalvergelijking kan worden beschreven.

Een transistor is een actieve component, maar vertoont een niet-lineair gedrag.

Hoe moet ik dit zien?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 11:18

Het onderscheid tussen actieve en passieve componenten wordt normaal gemaakt voor lineaire componenten

Of het component lineair is of niet is niet relevant. Zie wiki.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 11:19

Ik heb actief/passief nooit in verband gezien met lineair of niet.

Voor mij is een actieve component een component die aan zijn uitgang(en) meer vermogen kan leveren dan wat hij aan de ingang(en) binnenkrijgt. Dit is natuurlijk als je de voedingsklemmen niet als ingangen beschouwt, als je dat wel doet dan is alles uiteraard passief.

Opmerking: in vele gevallen lineariseert men transistoren rond hun dc bias. Dan krijg je bijvoorbeeld ids=gm*vgs. Dus in elk kleinsignaal analyse gedragen transistoren zich mooi lineair.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 14:41

Wat jullie zeggen is zoals ik ook dacht; ik stelde de vraag naar aanleiding van deze slide:
el.jpg
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures