Springen naar inhoud

Periodiek systeem

• Log in om te kunnen reageren

LVI

LVI

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 12:28

Vandaag had ik les over een periodiek systeem. De prof had het over de B-groepen ( de overgangselementen).

Hij stelde mij plots de vraag hoeveel electronen er maximaal op de buitenste schil staan.

Ik kon hier niet op antwoorden waarna hij me belachelijk maakte voor de klasgroep. Blijkbaar was het antwoord 18, en nog begrijp ik niet waarom.

In principe komen er nog s-orbitalen na het 3de niveau, maar energetisch liggen die tussen 3p en 3d ( bvb ). Hij negeert precies gewoon dat s-orbitaal, terwijl dat het hoogste niveau is en dus de "buitenste schil". Een logischer antwoord lijkt met ofwel 2 ofwel 20, maar 18? Dan negeer je toch gewoon electronen nee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 15:25

18 zit in de rij 2n2.
Ik meen, dat in de buitenste schil steeds maar maximaal 8 elektronen zitten (afgezien van H en He)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 15:34

Een valentie-elektron is een elektron dat zich in een nog niet helemaal opgevulde elektronenschil, de valentieschil, van een atoom bevindt.

Nemen we de B-groepen (overgangsmetalen), dan kan het inderdaad oplopen tot 18, omdat er binnenin (dus niet de buitenste schil alleen) ook onvolledig gevulde schillen zijn. Dat staat bekend als de 18 elektronenregel.

Lees ook eens: dit.

Er zijn uitzonderingen op die 18: ook 20 en 21 is uitzonderlijk haalbaar; nikkeloceen heeft bijvoorbeeld 20 valentie-elektronen.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2011 - 16:05

Tussen argon (edelgas, eind van de 3e periode) en krypton (edelgas, eind 4e periode) zitten 18 elementen. Voor die elementen geldt dat ten opzichte van de edelgasconfiguratie van argon, de 4s, 3d en 4p orbitalen worden gevuld met 2 + 10 + 6 = 18 elektronen. Dat wordt gezien als de buitenste schil.

Dat er ook max. 18 elektronen zijn voor n=3 staat hier los van. Van krypton naar xenon is het ook 18 elektronen, terwijl er max. 32 elektronen zijn met n=4.

Vind het wel vreemd dat je prof jou hiervoor belachelijk denkt te moeten maken. Misschien moet je hem bij de volgende les maar eens vragen hoe het nu komt dat 4s onder 3d ligt, en wat er nu precies voor verantwoordelijk is dat er een edelgasconfiguratie wordt gevormd (dan wel, hoe je een schil moet bezien in kwamntummechanische termen)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures