Oost-west asymmetrie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Oost-west asymmetrie

Zou iemand mij kunnen uit leggen hoe het komt dat de cut-off energy hoger is in het oosten dan in het westen als het gaat om de kosmische straling. ik kan er namelijk erg weinig over vinden...

Groetjes Lili.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Oost-west asymmetrie

Kun je toelichten wat je met de 'cut-off energy' bedoelt? Een link naar het wikipedia-artikel over die cut-off energy misschien?

Berichten: 2

Re: Oost-west asymmetrie

een artikel van wikipedia kan ik niet vinden, eigenlijk kan ik er niets over vinden, maar het komt er op neer dat de cut-off energy van het aardmagnetisch in het westen lager is dan in het oosten waardoor er meer kosmische straling uit het westen het aardoppervlak bereikt dan uit het oosten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Oost-west asymmetrie

Gaat het misschien om de GZK cutoff?

wiki

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Oost-west asymmetrie

Zou iemand mij kunnen uit leggen hoe het komt dat de cut-off energy hoger is in het oosten dan in het westen als het gaat om de kosmische straling.
Mogelijk door de draaiing van de aarde om haar as. In de ene richting een beetje naar de straling toe; in de andere van de straling af.

Ik kan het niet beter verwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Oost-west asymmetrie

Neutra schreef:Mogelijk door de draaiing van de aarde om haar as. In de ene richting een beetje naar de straling toe; in de andere van de straling af.

Ik kan het niet beter verwoorden.
Op WSF willen we niet gaan raden als de vraag onduidelijk is.

Waarom een of andere cutoff energy in het oosten hoger is valt niet te verklaren als Lili niet zegt wat de cutoff energy is.

Berichten: 254

Re: Oost-west asymmetrie

De oost west asymmetrie heeft te maken met het geomagnetische veld en de richting waaruit de kosmische deeltjes komen.

voor een korte uitleg kijk eens naar

http://homepages.ulb.ac.be/~khanson/partic...ics/w11/PA3.pdf

p.13

Reageer