Massapercentage berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Massapercentage berekenen

Er is een verzadigde oplossing van kaliumchloride in water (28,94 g KCl / 100 g water). Dichtheid is 1,3 g/ml.

Wat is het massa% KCl van 50 ml van deze verzadigde oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Massapercentage berekenen

ChemicalF schreef:Er is een verzadigde oplossing van kaliumchloride in water (28,94 g KCl / 100 g water). Dichtheid is 1,3 g/ml.

Wat is het massa% KCl van 50 ml van deze verzadigde oplossing?
Waar loop je vast? Ik wil graag helpen, maar het Wetenschapsforum is natuurlijk geen huiswerkmachine.

Berichten: 5

Re: Massapercentage berekenen

Waar loop je vast? Ik wil graag helpen, maar het Wetenschapsforum is natuurlijk geen huiswerkmachine.
Waarom van 50 ml??? Je weet de massa van je opgeloste stof (=28,94 gram) en je weet de massa van je totale oplossing (Dat is 100 gram + 28,94 = 129,94 gram) toch? Voor ieder volume blijft het massa% toch gelijk of willen ze dat ik vanuit het volume beredeneer en dus die dichtheid gebruik?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Massapercentage berekenen

De vraagstelling is inderdaad onduidelijk. Als het massapercentage wordt gevraagd heb je de dichtheid niet nodig, en is het volume ook niet van belang.

Misschien heeft hier iemand lopen rommelen met de vraag, en was eerst gevraagd wat de massa KCl in 50 mL van zo'n oplossing zou zijn, en is daarna de vraag een beetje aangepast. Voor het berekenen van de massa KCl in een bepaald volume heb je de dichtheid wél nodig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Massapercentage berekenen

Wat'n asocialen hé! Oke bedankt, dit probleem is verzadigd opgelost ;)

Reageer