Zuur + zuur?!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Zuur + zuur?!

Hallo,

dit is de vraag waar ik bij vastloop:

0,1 M HF en daaraan voeg je toe een zuur met pH= 1,72

Bereken de ionisatiegraad van HF.

Ik begon zo:

[H3O+]= 10^-1,72 = 0,01905 M

. HF + H2O -> F- + H3O+

b 0,1 0 1,9*10^-2

r -x +x +x

e 0,1-x x 1,9*10^-2+x

Kan iemand mij vertellen of ik zo goed begin? Als dit klopt dan kan ik wel met de Kz verder, maar ik vind wat ik gedaan heb een beetje vaag eigenlijk...

(Ik heb trouwens geen antwoorden van deze opdracht, dus als ik hem uitwerk weet ik nog niet of ik het goed heb.)

edit: bre (begin, reactie, eind) zit er een beetje vaag uit zo; onder H2O moet er niks staan.

edit2: misschien hadden de '?' en '!' niet bij de titel gehoeven, maar ik vind het heel vreemd dat je een zuur bij een zuur doet voor een zuur-base reactie xD..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zuur + zuur?!

Zo vreemd is dat niet. Er wordt immers niet gevraagd naar een reactie tussen het ene zuur en het andere.

De reactie die je opschrijft is een zuur-basereactie tussen HF en H2O. En die laatste treedt gewoon op als base.

De aanwezigheid van dat andere zuur beïnvloedt wel de mate waarin de genoemde zuur-basereactie verloopt.

Laten we er voor de berening vanuit gaan dat het om een oplossing van een sterk zuur gaat. Je kunt datn inderdaad de reeds aanwezige hoeveelheid H3O+ uitrekenen aan de hand van de pH. De hoeveelheid die erbij komt vanwege de dissociatie van HF is inderdaad die hoeveelheid +x

Je bent dus op de goede weg. Invullen en uitrekenen en je bent klaar!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zuur + zuur?!

Naar mijn idee voldoet de vraag niet. Want het toevoegen van een onbekende hoeveelheid zuur bij een onbekende hoeveelheid HF-oplossing geeft niks weer over de hoeveelheid H3O+ die wordt toegevoegd. Dus je moet wel heeeel veel aannames doen in de vraag en dan tot een antwoord komen. Hierdoor kan je de vraag op vele manieren interpreteren, die allen juist beantwoord kunnen worden, oa:

1. Gelijke volumes van een 0,1 M HF en een sterk zuur met pH =1,72 worden bij elkaar gevoegd.

2. Een 0,1 M HF wordt met een sterk zuur aangezuurd tot een pH van 1,72.

3. ....

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer