Kansvoortbrengende functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 234

Kansvoortbrengende functie

Ik zit hier even vast bij een oefening over momenten van stochasten.

Werp een muntstuk totdat je voor de eerste keer kruis werpt. Zij X het vereiste aantal worpen. Geef de kansvoortbrengde functie van X.

De kans dat er n worpen nodig zijn is 1/2^n we berkenen de factoriele momentvoortbrengende functie
\( \psi_x(t)\)
\( \psi_x(t)=\sum{\frac{t^k}{2^k}}\)
Er geldt de gelijkheid
\( p_x(k)=\frac{1}{k!}\frac{d^k\psi}{dt^k}(0)\)
Nu loopt het een beetje stroef, als ik psi nu afleidt naar t en nul invul dan kom ik toch telkens nul uit?

mvg.

Laatste stelling van mij was absoluut niet correct, heb het gevonden en het is inderdaad correct.

Toch bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kansvoortbrengende functie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 234

Re: Kansvoortbrengende functie

Heb het antwoord al reeds gevonden, had er misschien edit bij kunnen zetten, excuseer. Toch bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansvoortbrengende functie

Kun je dan eens uitleggen hoe je het hebt opgelost?

Overigens zou editten niet lukken vrees ik. Daarvoor krijg je "maar" 15 minuten als gewone gebruiker.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 234

Re: Kansvoortbrengende functie

Ik heb hier wel nog ergens het blaadje liggen denk ik. We bepalen dus eerst de factoriele momentvoortbrengendefunctie
\( \psi_x(t) = \sum \frac{t^k}{2^k}\)
onze functie
\(p_x(k)=\frac{1}{k!}\frac{d^k\psi}{dt^k}(0)\)
geeft de kansvoortbrengende functie.

Ik redeneerde als volgt: je wil de kans op k weten dus heb je een veelterm van de k-de graad, leidt je deze af dan heb je een constante over die dus de kans op k is.

Leiden we
\( p_x(k)\)
af dan krijgen we
\( \frac{1}{k!}*\frac{k!}{2^k}=\frac{1}{2^k}\)
wat exact de kansfunctie is. De evaluatie in 0 doet er eigenlijk niet toe? Dit was enkel om aan de gelijkheid te komen van de maclaurin reeks volgens mij dan.

mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansvoortbrengende functie

Volgens mij klopt dit idee wel zo ja. Alleen vraag ik mij af of je niet psi afleiden bedoelt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 234

Re: Kansvoortbrengende functie

Nou ja uiteindelijk bedoel ik wel psi afleiden naar t

Ik vond wel een iets een beetje dubbelzinnig: we leiden eigenlijk psi k keer af (ter herhaling
\( \psi_x(t) = \sum\limits_{k=0}^\infty(\frac{t^k}{2^k})\)
)

Dan vind ik die k in de sommatie wel een beetje dubbelzinnig sinds we k keer afleiden en deze sommatie juist to k moet lopen.

mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansvoortbrengende functie

Ik weet niet of je het nu juist voorhebt... Je wilt toch dit aantonen hè:
\(p_x(k)=\frac{1}{k!}\frac{d^k\psi}{dt^k}(0)\)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 234

Re: Kansvoortbrengende functie

Aantonen niet, het het bewijs ken ik. Volgt uit de uniciteit van de maclaurin reeks. Ik paste het louter toe op een oefening en merkte op dat de sommatie bij psi(t) loopt van k=0 tot k wat ik toch een rare formulatie vindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansvoortbrengende functie

Hoezo loopt die sommatie tot k? Je laat ze toch tot oneindig lopen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 234

Re: Kansvoortbrengende functie

Inderdaad, die overige termen met t in worden natuurlijk 0. Ik had het concreter gezien door er een oefening over te maken en dan heb je natuurlijk een polynoom met k termen voordat we afleiden. Vandaar dat ik zei dat de sommatie tot k gaat, maar hij gaat natuurlijk tot oneindig. Excuses.

Mvg.

Reageer