Springen naar inhoud

Li-ion batterij

• Log in om te kunnen reageren

MrPopo

MrPopo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2011 - 15:43

L.s,

Gegeven de volgende reactievergelijking (wat daaronder in het plaatje staat is niet zo van belang volgens mij) voor de elektroden in een Lithium-ion batterij (LiCoO2):

Geplaatste afbeelding

Het is de bedoeling een waarde voor x te vinden - ik vraag mij alleen af wat die x nou precies inhoudt, want ik weet anders namelijk ook niet hoe ik deze überhaupt kan berekenen : Op een bepaald moment dacht ik dat het de volgende breuk was: (0.55*mLi)/(mLiCoO2)

= (0.55*6.94)/((0.55*6.94)+58.9+(2*16.0) =0.04

Ik heb een vermoeden dat dit niet klopt omdat het nogal een kleine waarde voor x is, zeker als je kijkt naar de halfreactie bij de (+).

Overigens heb ik nog meer dingen uitgeprobeerd met diverse antwoorden tussen de 0 en 1 (bijvoorbeeld 0.45/0.55=0.82) maar ik heb dus geen flauw idee wat nou de goede manier is.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Als er onvoldoende gegevens zijn, hoor ik het wel. ;)

Bij voorbaat dank!

M.v.g,

Mr Popo.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2011 - 17:47

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2011 - 07:54

Het is de bedoeling een waarde voor x te vinden

De electronen die aan de pluspool nodig zijn, moeten door de minpool worden geleverd.
De reactievgl aan de minpool moet je daarom (links en rechts van de pijl) vermenigvuldigen met 0,45/x
Dan kun je de halfreacties optellen tot een brutoreactievgl.
De vraag is me echter niet helemaal duidelijk, want hoe kleiner de waarde van x, des te meer materiaal heb je nodig aan de minpool. Dus moet je x weten.
Voor x=1 klopt de formule onderaan de opgave (als met M(C6) tenminste M(LixC6) wordt bedoeld).
Elektrochemici doen het vol spanning

MrPopo

MrPopo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2011 - 14:10

Hey hartstikke bedankt voor je uitleg en antwoord! Inderdaad, wat je zei, die mogelijkheid ben ik ook langsgegaan, deze kwam het eerste bij mij op. Het probleem is alleen dat er dus in het plaatje staat dat 0<x<1 en dat x dus niet gelijk aan 1 mag zijn.

Zou men per ongeluk een kleiner dan - teken neergezet hebben in plaats van een kleiner/gelijk - teken?

Wat de vraag betreft, ik kan me voorstellen dat hij niet helemaal duidelijk is, het is een stukje uit een groot vraagstuk. Een soort deelvraag dus eigenlijk. Ik heb overigens een andere variant van de batterij, namelijk LiNiCoAlO2.

Ik kan in principe de gehele vraag wel posten, maar ik weet niet of je daar vrolijk van wordt :P

In ieder geval bedankt voor de hulp, ik zal voorlopig in het voorbeeld x=1 nemen totdat het tegendeel bewezen wordt ;)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 oktober 2011 - 15:49

Het zou het een hoop duidelijker maken wanneer je het gehele vraagstuk hier plaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

MrPopo

MrPopo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2011 - 17:44

Om tot een ontwerp te komen, dienen eerste de volgende deelproblemen te worden
opgelost: (Dit is dus de gehele deelvraag waar mijn vraag betrekking op heeft.)

1. Zoek een positief en negatief Li-ion elektrode materiaal, en bepaal de
Li-ion capaciteit (Coulomb/gram) en het verschil in elektrische potentiaal (Voltage
batterij). Bereken vervolgens de energie dichtheid (Joule/gram) alleen rekening
houdend met de elektrode materialen, en nog niet met de elektrolyt, tussenlaag, elektronisch contact.

Nu volgen nog wat plaatjes die ik wel nuttig vond, vooral de onderste:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Hopelijk verduidelijkt dit het! ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures