[Elektromagnetisme] Vectorveld berekenen uit potentiaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[Elektromagnetisme] Vectorveld berekenen uit potentiaal

Ik vroeg me af hoe je dit oplost.

Ik denk bvb aan een van de wetten van maxwell: rho = cte * nabla E

gegeven is dus scalair veld rho, gevraagd is vectorveld E

Met die vergelijking alleen zal ik er niet komen ...

welke andere vergelijkingen heb ik nodig ( + eventueel fysische verklaring van deze ).

De natuur kan het probleem oplossen (als je een aantal ladingen in de ruimte zet, dan genereren die een elektrisch veld). Kunnen wij het ook oplossen ?

Groeten,

MT

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektromagnetisme] Vectorveld berekenen uit potentiaal

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [Elektromagnetisme] Vectorveld berekenen uit potentiaal

MT schreef:Ik vroeg me af hoe je dit oplost.

Ik denk bvb aan een van de wetten van maxwell: rho = cte * nabla E

gegeven is dus scalair veld rho, gevraagd is vectorveld E

Met die vergelijking alleen zal ik er niet komen ...

welke andere vergelijkingen heb ik nodig ( + eventueel fysische verklaring van deze ).

De natuur kan het probleem oplossen (als je een aantal ladingen in de ruimte zet, dan genereren die een elektrisch veld). Kunnen wij het ook oplossen ?

Groeten,

MT
dag MT, het is niet zo simpel om zomaar de wetten van maxwell op te lossen om E of B te berekenen. eerst moet je je probleem duidelijk stellen, en kijken naar eventuele symmetrie die optreedt in het geanalyseerde probleem. als symmetrie optreedt, dan is het duidelijk dat het bijvoorbeeld beter is om de wet van Biot-Savart te gebruiken. maar deze symmetrie komt slechts bij een klein aantal problemen naar voren(bijvoorbeeld een lijnlading met oneindige lengte kan je simpel B berekenen via biot savart voor een bepaald punt). voor het berekenen van E is een analoge E-formule, waar ik even de naam van kwijt ben :roll:

als je nu toch met moeilijkere problemen hebt te maken(bijvoorbeeld 2 media die aan elkaar grenzen), dan zal je eerst de differentiaal vorm van de wetten van Maxwell moeten omzetten naar de integratie vorm van de maxwellvgl's via de stellingen van Stokes en Gauss. daaruit kan je dan verschillende sprongcondities afleiden (als ik me goed herinner zal eruit volgen: tangentiele component van E is cte, en de normale component van B is cte). samen met de sprongcondities en de wetten in diff vorm kan je normaal al redelijk wat oplossen.

er zijn ook ander formuleringen van maxwellvgl's, bijv de Chu formulering, de ampere-boffi formulering, minkowskiformulering, ... en die kunnen handig zijn als de standaard gegevens niet gegeven zijn (E,B of rho,J), maar wel andere zoals D,H ...!

in alle geval bestaan er enkele "basisoplosmethode" waarvan scheidende veranderlijken de belangrijkste en meest toepasbare is, maar die in alle geval niet gemakkelijk is om toe te passen (cilindercoordinaten, ...)!

vectorveld berekenen uit potentiaal(onderwerpsnaam) is niet moeilijk hé: E = -nabla(V), waarin E je veld is en V je potentiaal, tis dus gewoon ne keer "afleiden" om het simpel te zeggen. E heb je bepaald uit bovenstaand --> V kan je dus gemakkelijk vormen!

khoop da je hier iets mee bent, maar kon het niet korter zeggen omdat het net zo een omvangrijk probleem is. vind het persoonlijk nogal redelijk gecompliceerd, en had/heb er zelf nog altijd ongelooflijk veel moeilijkheden mee!

Reageer