Antibiotica resistentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Antibiotica resistentie

Hallo,

Mijn klasgenoot en ik doen ons profielwerkstuk over antibiotica resistentie. We hebben informatie erover gezocht en weten al wat we gaan doen. We moeten een practicum uitvoeren waarbij we laten zien hoe bacteriën resistent kunnen worden tegen een bepaald soort antibioticum. Daarom moeten we bacteriën kweken, maar we kunnen natuurlijk geen schadelijke bacteriën gebruiken want als die resistent worden, dan is dat natuurlijk niet goed.

Nou is mijn vraag, wat voor bacteriën kunnen we gebruiken voor ons practicum? We hebben al een optie om Yakult-bacteriën te gebruiken, maar dat is zo standaard. Ook kunnen we andere soorten melkzuurbacteriën gebruiken maar we weten dan niet wat voor antibioticum we ertegen moeten gebruiken.

Weten jullie toevallig een niet-schadelijke-bacterie die we voor onze practicum kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Antibiotica resistentie

Bacteriën vind je overal terug. Het lijkt me inderdaad maar een slecht, en lastig idee om schadelijke bacteriën te gaan kweken.

Als je op zoek bent naar een zeer eenvoudig voorbeeld van bacteriën, ga dan gewoon even met een wattenstaafje over je tong. Gegarandeerd dat daar enige bacteriën op zitten. Omdat antibiotica op zowat alle bacteriën aanslaat zou er dus ook een effect moeten te zien zijn op jouw staal.

Je zou kunnen proberen deze te kweken op een voedingsbodem en dan daaruit een resistente bacterie te krijgen?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Antibiotica resistentie

Omdat antibiotica op zowat alle bacteriën aanslaat zou er dus ook een effect moeten te zien zijn op jouw staal.
Dit is helemaal niet waar!

De gevoeligheid van een bacteriële stam voor een bepaald antibioticum is o.a. afhankelijk van de celwandstructuur. Verder zijn heel wat bacteriën van nature uit resistent tegen antibioticum (intrinsiek) anderzijds kan de resistentie verworven zijn via een genmutatie of vreemd DNA.

Belangrijk is ook dat er héél wat verschillende soorten antibiotica bestaan, het is dus perfect mogelijk dat een bacterie resistent is tegen de ene soort maar tegelijk gevoelig is voor een andere soort.

Ik weet niet of dit in de handel beschikbaar is maar er bestaan cassettes met verschillende antibiotica-discs, deze discs (kleine schijfjes) zijn gedrengt in een bepaald antibiotica en zijn gemakkelijk aan te brengen op een voedingsboden. Op die manier kan je gemakkelijk zien of je bacteriekweek resistent is tegen antibiotica A of eerder gevoelig tegen B, enz.

Zoals Mako reeds zei maakt het niet veel uit van waar je die bacteriën haalt, uit melk/Yakult/speeksel/tong/sloot/...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Antibiotica resistentie

Mijn excuses voor de foute berichtgeving omtrent resistentie.

@Kravtiz: Heb je dan eventueel een expliciet voorstel voor de TS qua bacterie, en de daarbij behorend antibiotica?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Antibiotica resistentie

E.coli K-12 is een veel gebruikte en zo'n beetje de meest standaard bacterie om mee te werken. Vervolgens zou je ampicilline of kanamycine kunnen gebruiken. Neem hierbij bijvoorbeeld een kweek waarbij je een plasmide met een resistentie hebt ingebracht en kijk wat het resultaat is.

Heb je trouwens enig idee hoe lang het duurt om natuurlijke resistentie in een bacterie te krijgen en hoe reeel acht je het dus dat je experiment zou slagen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Antibiotica resistentie

inderdaad, met zo'n antibioticumresistentie te induceren ben je wel eventjes zoet;

het zal geen moeilijk practicum zijn maar wel erg lang duren.

Als je dat wil doen kan je de concentratie van het antibioticum waartegen je de bacterie resistent wil maken gradueel verhogen door steeds de gegroeide cultuur over te enten naar medium met een hogere concentratie ab.

als je gewoon wil aantonen dat bv. antibioticumresistentie genetisch is bepaald of om te bewijzen dat een bepaald mechanisme van antibioticumresistentie werkt, kan je E. coli cellen transformeren met plasmiden waarop resistentiemerkers aanwezig zijn (die dienen eigenlijk voor kloneringen ed, maar je kan evengoed gewoon E. coli met de lege vector transformeren)

een veel gebruikte stam voor transformeren en high copy number plasmide replicatie is E. coli DH5 alpha

vectoren met resistentiemerkers zijn o.a. pET-vectoren

ik weet wel niet wat je financiele middelen zijn want die dingen zijn wel vrij duur ;)

succes!

Reageer