Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Beste lezers,

Ik zit in 6 VWO en moet voor natuurkunde een verslag maken over een praktische opdracht (PO). Bij dit PO moesten we de golflengte bepalen van een laserlicht.

tan(alfa) = x/l

sin(alfa) = (n x labda)/d

Deze formules heb ik hiervoor gebruikt.

Ik heb nu het hele verslag al af, en kom op een golflengte van 679 nm (hypothese: 630-680 nm), maar mijn leraar wil dat we bij de foutenanalyse ook een aantal rekensommetjes doen om te foutmarge te bepalen van ons antwoord. Dus hoeveel we er naast zouden kunnen zitten. Dit vond ik lastig te berekenen, en hierover gaat mijn vraag ook.

Ik heb een tralie van 300 lijnen/mm. Mijn leraar zei dat er een foutmarge van 1 lijn/mm in zit. Hoe moet ik dan de meetonnauwkeurigheid van de tralieconstante berekenen?

Zelf zat ik te denken aan:

((1/299) - (1/300))/1000

d = 3,333 x 10^-6 ± 1,115 x 10^-8 m

Klopt dit?

EDIT: En telt die 300 trouwens mee met de significantie?

Berichten: 47

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

En nog een klein vraagje erbij

x/l = 0,206 ± 3,63 ∙ 〖10〗^(-4) mm

dit heb ik ergens anders uitgerekend als meetonnauwkeurigheid. Hoe moet ik dit opschrijven? Want volgens mij moet ik nog iets doen met die 3,63 x 10^-4

Berichten: 47

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Ik heb het antwoord al gevonden. ;)

Berichten: 234

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Tip: Gebruik altijd SI-eenheden, trekken de meeste docenten wel punten voor af.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Waar zie jij andere eenheden?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 47

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

@Shadeh, bedankt voor de tip, maar mijn leraar heeft de golflengtes bij dit practicum graag in nanometers. ;) Tenminste, ik neem aan dat dat is wat je bedoelt?

Berichten: 234

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Ik zie niet meteen een andere eenheid staan naast mm. Dit was louter bedoelt als tip niet als kritiek of commentaar. Golflengte wordt inderdaad in nanometer uitgedrukt. In onze klas was dit nl. één van de grootst voorkomende fout om niet in SI-eenheden te werken, vandaar de tip. M'n excuses voor de dubbelzinnigheid.

Berichten: 47

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Ik ben inderdaad op een paar plekken in mijn verslag vergeten eenheden te vermelden. ;) Bedankt!

Berichten: 234

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Graag gedaan,

mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Meetonnauwkeurigheden en foutenanalyse

Tja, in het secundait onderwijs is het misschien verplicht om altijd SI eenheden te gebruiken, maar in de 'echte wereld' raad ik toch aan om eenheden te gebruiken die de rest van de wereld ook effectief gebruikt in de betreffende discipline.

Begin dus niet met astronomische afstanden uit te drukken in m, maar gebruik AU,ly of pc. Ga de elektriciteitsrekening niet uitdrukken in J, maar kWh. Of eenheden zoals eV,dBm,°C,ft,Å,... daar is intrinsiek niets fout aan.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer