Springen naar inhoud

Wat is een "balun"?

• Log in om te kunnen reageren

hikikomori

hikikomori

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2011 - 22:17

Kan iemand me uitleggen wat een balun is en waarvoor het gebruikt wordt?

Vriendelijke groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

datadutch

datadutch

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2011 - 09:19

Een Balun (BALanced / UNbalanced) is meestal een transformator maar kan in principe elke tranciever zijn, die aan zijn 2 kanten een verschillende impedantie heeft.

Je gebruikt hem om 2 poorten (transmissielijn / versterker / zender / antenne / whatever) van verschillende impedantie aan elkaar te koppelen.

vanwaar je vraag?

hikikomori

hikikomori

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2011 - 14:24

Ik las in het Engelse wiki-artikel over de D.I. Box (een audio-apparaat) dat er in een passieve D.I. Box een transformator zit die als balun gebruikt wordt.

Maar wat ik er vreemd aan vind is dat een D.I. Box in wezen bedoeld is om ongebalanceerde (asymmetrische) signalen om te zetten naar gebalanceerde (symmetrische) signalen. En bij de balun gaat het over balanced naar unbalanced?

Vriendelijke groeten

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 oktober 2011 - 14:37

Een balun hoeft niet perse van balanced naar unbalanced te gaan. Omgekeerd kan ook. Er zijn topologieŽn die zelfs beide kunnen. Als je dan aan de ingang een balanced signaal hangt, dan komt er een unbalanced uit. Hang je aan de uitgang echter een unbalanced signaal, dan komt er aan de (oorspronkelijke) ingang een balanced uit.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures