Environmental impact assessment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Environmental impact assessment

Hallo beste forumleden!

Ik moet binnen een kleine maand, enkele interviews afnemen met mijn groepsleden. We gaan een mossel-aquacultuur in Middelkerke bezoeken en daar enkele mensen interviewen (de bedrijfsverantwoordelijken + de competent authority).

We moeten geen informatie te weten komen over het bedrijf zélf,

maar over het Environmental Impact Assessment (EIA, in Nl: milieueffectenrapport) - Process .

Enkele voorbeelden van vragen die ik tot hier toe heb (ik heb ze in het Engels geschreven omdat het vak in het Engels wordt gegeven):
- when you were thinking to develop a mussel aquaculture, did you inform the public/environment?

- did you also ask for their opinion?

- did you ever think that the mussel aquaculture could have any impact on the environment, at the first place?

If no: did anyone else?

- in other words: did you consider an EIA?

Or who decided that an EIA was needed?

- If yes: which impacts did you consider?

And why?

- did you seek any biological data / scientific knowledge on mussels or mussel aquafarms?

F.e.: if there is anything known about whether such a mussel aquaculture has an impact on the environment?

- where did you find this information?

Did you contact an expert for that?

- what made you think of making an EIS? Did you think is was needed?
Zou iemand me nog enkele tips kunnen geven, qua vragen ;) .

Alvast bedankt!

Ikzelf denk ondertussen ook nog na hoor!

Groetjes,

Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Environmental impact assessment

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Environmental impact assessment

Wat als ze bij de tweede vraag nee zeggen? Dan is het interview ten einde, omdat al je andere vragen daarop gebaseerd zijn.

Een interview kun je niet vooraf uitschrijven. Je moet een lijn bedenken waar je heen wilt (wat wil je uiteindelijk van die persoon/bedrijf te weten komen). Tijdens het interview zul je in moeten spelen op de antwoorden van die persoon.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 281

Re: Environmental impact assessment

Bart schreef:Wat als ze bij de tweede vraag nee zeggen? Dan is het interview ten einde, omdat al je andere vragen daarop gebaseerd zijn.

Een interview kun je niet vooraf uitschrijven. Je moet een lijn bedenken waar je heen wilt (wat wil je uiteindelijk van die persoon/bedrijf te weten komen). Tijdens het interview zul je in moeten spelen op de antwoorden van die persoon.
De personen die wij gaan interviewen wéten dat wij zo'n interview gaan afnemen, specifiek voor dit vak. Zij zijn al gecontacteerd geweest door onze profs.

De profs gaan ons niet op pad sturen, met het risico dat we zonder interview zouden thuiskomen.

We hebben dus zekerheid

;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Environmental impact assessment

wat ik nog mis zijn vragen die je denkt te gaan stellen aan het bevoegd gezag (althans, ik neem aan dat dat de correcte vertaling is van "competent authority")

Mogelijk zou je de ondervraagden ook eens een casus kunnen voorleggen van een hypothetisch bedrijf dat gevestigd gaat worden op enkele honderden meters van hun eigen woonhuis. Wat zouden ze dan graag in een EIS zien staan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Environmental impact assessment

Jan van de Velde schreef:wat ik nog mis zijn vragen die je denkt te gaan stellen aan het bevoegd gezag (althans, ik neem aan dat dat de correcte vertaling is van "competent authority")

Mogelijk zou je de ondervraagden ook eens een casus kunnen voorleggen van een hypothetisch bedrijf dat gevestigd gaat worden op enkele honderden meters van hun eigen woonhuis. Wat zouden ze dan graag in een EIS zien staan?
Vragen aan het bevoegd gezag, zijn dat niet vragen zoals ik al vermelde, in de trant van?:
Liekeu schreef:"- did you seek any biological data / scientific knowledge on mussels or mussel aquafarms?

F.e.: if there is anything known about whether such a mussel aquaculture has an impact on the environment?

- where did you find this information?

Did you contact an expert for that?

- what made you think of making an EIS? Did you think is was needed?"
Dit vak is helemaal nieuw voor me, en over dat bevoegd gezegd hebben we niet veel uitleg gekregen ;)

Kan er me dus niet meteen iets bij voorstellen wat die hun exacte rol is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Environmental impact assessment

die moeten ongetwijfeld dat milieu-effectrapport beoordelen, dat toevoegen aan heel de vergunningsaanvraag voor het starten van zo'n bedrijf op die plaats, en dan ten slotte al dan niet vergunning verlenen.

bijvoorbeeld

Een bedrijf dat zoetzure augurkjes produceert ontvangt daarvoor per jaar vele containers vol met gezouten augurkjes uit Shri Lanka. Het zout uit Shri-Lanka moet uitgeweekt worden. Resultaat zijn vrij grote hoeveelheden zout afvalwater. Vestig je zo'n fabriek ergens aan een klein riviertje ergens in het binnenland dan heeft dat een enorm milieu-effect. Maar plaats die fabriek ergens aan de Westerschelde, waar het water van nature misschien al zouter is dan je afvalwater, en het milieu-effect van dat weekproces wordt verwaarloosbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Environmental impact assessment

Jan van de Velde schreef:die moeten ongetwijfeld dat milieu-effectrapport beoordelen, dat toevoegen aan heel de vergunningsaanvraag voor het starten van zo'n bedrijf op die plaats, en dan ten slotte al dan niet vergunning verlenen.

bijvoorbeeld

Een bedrijf dat zoetzure augurkjes produceert ontvangt daarvoor per jaar vele containers vol met gezouten augurkjes uit Shri Lanka. Het zout uit Shri-Lanka moet uitgeweekt worden. Resultaat zijn vrij grote hoeveelheden zout afvalwater. Vestig je zo'n fabriek ergens aan een klein riviertje ergens in het binnenland dan heeft dat een enorm milieu-effect. Maar plaats die fabriek ergens aan de Westerschelde, waar het water van nature misschien al zouter is dan je afvalwater en het milieu-effect van dat weekproces wordt verwaarloosbaar.
Wie stelt dat milieu-effect-rapport dan eigenlijk zélf op?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Environmental impact assessment

Normaliter de aanvrager zelf, en die schakelt daarvoor meestal een (ingenieurs)bureau in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Environmental impact assessment

Normaliter de aanvrager zelf, en die schakelt daarvoor meestal een (ingenieurs)bureau in.


Goed om te weten, bedankt!

Reageer