Kunststof knelringen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Kunststof knelringen

Ben momenteel bezig bij familie een CV-installatie aan te leggen. Dit gebeurt met meerlagige buis waarmee ik nog niet eerder had gewerkt.

Soms is het nodig om over te gaan op de klassieke knelfittingen. Hiervoor bestaan overgangsstukken die een recht buisvormig einde hebben dat in de knelfitting gaat. Echter zijn deze overgangsstukken van messing, en met de gebruikelijke messing knelringen lukt het me niet om de verbinding lekvrij te krijgen. Anders dan bij koperen buis snijdt de ring niet in de fitting.

Nu vroeg ik me af, is het een oplossing om hier kunststof knelringen te gebruiken?

Berichten: 51

Re: Kunststof knelringen

Hallo,

Ik begrijp dat je kunstof leidingen (aluplex) wilt gaan koppelen aan koperpijp

Er zijn hier speciale knel koppelingen voor in de handel. Je kunt dus niet zomaar aluplex aansluiten op een messing knel koppeling.

Aluplex leidingen moet je ook eerst zeg maar ontbramen (ruimen).

Op de foto staat een koppeling die je volgens mij op een een messing knelkoppeling kunt aansluiten.

Succes
Bijlagen
knel_koppeling.jpg
knel_koppeling.jpg (9.3 KiB) 1525 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kunststof knelringen

Bedankt voor de moeite, maar dit is geen optie.

De overgangsstukken zitten er nl. al in. Hebben aan de ene kant zo'n geribbelde tuit die in de aluplex leiding gaat en aan de andere kant een recht buisvormig stuk van 15, resp. 22 mm dat in de knelkoppeling gaat.

Het probleem is nu dat ik die niet dicht krijg. En de vraag is dus: ga ik ze wel dicht krijgen als ik de messing knelring vervang door een kunststof knelring?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kunststof knelringen

Kennelijk is er niemand die hier nog iets over kan zeggen.

Vanavond ga ik weer naar die klus toe, en ben dan een hele week zonder internet.

Ik heb besloten om er kunststof knelringen in te gaan zetten. Daar kan het in ieder geval niet slechter van worden.

Zal volgend weekend laten weten hoe het afgelopen is

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kunststof knelringen

Hier de resultaten: kunststof knelringen geplaatst en alles direct lekdicht.

Die dingen zijn helaas een stuk duurder dan messing knelringen, maar ja, een lekkende CV is ook niet fijn.

Reageer