Franse revolutie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 93

Franse revolutie

Hallo,

Zou er iemand deze zin kunnen uitleggen? (het gaat over de franse revolutie)

De politieke verandering van de 19de en 20ste eeuw zijn een verder realiseren van, en tegelijk een afremmen van de ideeën van de franse revolutie

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Franse revolutie

Aangezien het waarschijnlijk huiswerk is (al vind ik het in dit geval prima om het hier te laten staan), gaan we deze vraag niet aan je voorkauwen. Geef eens aan wat je zelf al bedacht hebt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 93

Re: Franse revolutie

Aangezien het waarschijnlijk huiswerk is (al vind ik het in dit geval prima om het hier te laten staan), gaan we deze vraag niet aan je voorkauwen. Geef eens aan wat je zelf al bedacht hebt?


Het is geen huiswerk maar het is voor een so.

Bij het einde van de franse revolutie was er een dilema, wat gaan we nu doen? Terugkeren naar het ancien regime, bevriezing van de toestand zoals het is of nog meer een democratisering.

Uit dit standpunt ontstond het nationalisme en liberalisme.

Ik denk dat het zo iets is maar ben het helemaal niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Franse revolutie

Goed, voor school dan. ;)

Maar goed, denk je eens in: waar stond de FR voor? De leuze "Vrijheid, gelijkheid, broederschap" zal je niet vreemd zijn verwacht ik. Vergelijk vervolgens eens het verschil in politieke stelsels tussen die voor en na de FR. Een tip: na de FR is het tweekamerstelsel ingevoerd.

De FR had echter ook een keerzijde, denk bijvoorbeeld eens aan het Schrikbewind. Ik geef 'm bijna weg, maar wat is er sindsdien veranderd?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer