Filmpjes op internet

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7

Filmpjes op internet

Ik heb een vraag, maar ik weet niet waar ik hem moet posten dus doe ik het hier..

is het illegaal om kleine stukjes uit filmpjes van vimeo te frapsen, en daarna te remixen en op youtube te zetten..

dit heb ik met wat vrienden voor de grap over het ''journaal'' van mijn school gedaan.. en daarvoor worden we nu gezocht..

graag uw reacties

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Filmpjes op internet

Ik ben juridisch niet goed onderlegd. Maar kennelijk is er iemand die jullie verwijt dat je iets illegaals hebt gedaan.

Dan zou ik de bal gewoon terugkaatsen door aan die persoon te vragen welk wetsartikel je precies hebt overtreden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Filmpjes op internet

VOST3RS schreef:Ik heb een vraag, maar ik weet niet waar ik hem moet posten dus doe ik het hier..

is het illegaal om kleine stukjes uit filmpjes van vimeo te frapsen, en daarna te remixen en op youtube te zetten..

dit heb ik met wat vrienden voor de grap over het ''journaal'' van mijn school gedaan.. en daarvoor worden we nu gezocht..

graag uw reacties
Of het belangrijk is is een andere zaak.

Of je auteursrechten aantast: haast met zekerheid wel, tenzij door de eigenaar in het publiek domein gebracht, wat niet automatisch gebeurt bij ontbreken van andersluidende vermeldingen. Auteursrecht ontstaat automatisch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Citaatrecht

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

En inbreuk op het auteurs- en citaatrecht is in wezen illegaal.

Het Nederlandse citaatrecht is in wezen nog strikter dan het Amerikaanse "Fair Use" principe.

In tegenstelling met de woorden van klazon kan je bij onzekerheid eerder starten van het idee dat je inbreuk pleegt op betrokken wetgeving dan omgekeerd (tenzij expliciet of impliciet in het publiek domein gebracht).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Filmpjes op internet

Terms of use van de VIMEO website:
9.1 Videos

LICENSE TO VIMEO: As between you and Vimeo, you own the video content ("videos") that you submit to the Vimeo Service. By submitting a video, you grant Vimeo and its affiliates a limited, worldwide, non-exclusive, royalty-free license and right to copy, transmit, distribute, publicly perform and display (through all media now known or hereafter created), and make derivative works from your video for the purpose of (i) displaying the video within the Vimeo Service; (ii) displaying the video on third party websites and applications through a video embed or Vimeo's API subject to your video privacy choices; (iii) allowing other users to play, download, and embed on third party websites the video, subject to your video privacy choices; (iii) promoting the Vimeo Service, provided that you have made the video publicly available; and (iv) archiving or preserving the video for disputes, legal proceedings, or investigations.
Of je auteursrechten aantast: haast met zekerheid wel, tenzij door de eigenaar in het publiek domein gebracht, wat niet automatisch gebeurt bij ontbreken van andersluidende vermeldingen. Auteursrecht ontstaat automatisch.
Dus niet. Zie voorwaarden van VIMEO
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Filmpjes op internet

Bart schreef:Terms of use van de VIMEO website:

http://vimeo.com/terms

In andere woorden: door de video op VIMEO te zetten heeft de eigenaar toestemming gegeven dat andere de video of delen ervan mogen gebruiken. In dit geval heb je dus legaal gehandeld.

Dus niet. Zie voorwaarden van VIMEO
Bart,

Ik had de site niet opgezocht en dus ook de voorwaarden niet gelezen.

Maar zelfs dan vraag ik mij de juistheid van jouw conclusies af.

Je geeft een onbeperkt gebruiksrecht aan VIMEO en hun aanverwanten (you grant Vimeo and its affiliates ...) het recht tot gebruik en wijzigingen ....

In verband met gebruikers geef je de volgende rechten:

(iii) allowing other users to play, download, and embed on third party websites the video, subject to your video privacy choices;

Wat iets anders is dan:

"is het illegaal om kleine stukjes uit filmpjes van vimeo te frapsen, en daarna te remixen en op youtube te zetten.."

Voor mij is dit echt niet zo evident als voor jou ....
Eric

Berichten: 7

Re: Filmpjes op internet

By submitting a video, you grant Vimeo and its affiliates a limited, worldwide, non-exclusive, royalty-free license and right to copy, transmit, distribute, publicly perform and display (through all media now known or hereafter created), and make derivative works from your video for the purpose of (i) displaying the video within the Vimeo Service; (ii) displaying the video on third party websites and applications through a video embed or Vimeo's API subject to your video privacy choices;

dit houd volgens mij in dat het mag??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Filmpjes op internet

dit houd volgens mij in dat het mag??


Volgens mij niet .... (zie voorgaande posts)

Het is niet omdat je rechten geeft aan A dat de rest van het alfabet dezelfde rechten krijgt.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Filmpjes op internet

E.Desart schreef:Bart,

Ik had de site niet opgezocht en dus ook de voorwaarden niet gelezen.

Maar zelfs dan vraag ik mij de juistheid van jouw conclusies af.

Je geeft een onbeperkt gebruiksrecht aan VIMEO en hun aanverwanten (you grant Vimeo and its affiliates ...) het recht tot gebruik en wijzigingen ....

In verband met gebruikers geef je de volgende rechten:

(iii) allowing other users to play, download, and embed on third party websites the video, subject to your video privacy choices;

Wat iets anders is dan:

"is het illegaal om kleine stukjes uit filmpjes van vimeo te frapsen, en daarna te remixen en op youtube te zetten.."

Voor mij is dit echt niet zo evident als voor jou ....
Ik had misschien het tweede stukje ook even op het WSF moeten zetten:
LICENSE TO OTHER USERS: You further grant all users of the Vimeo Service permission to view your videos for their personal, non-commercial purposes. This includes the right to copy and make derivative works from the videos solely to the extent necessary to view the videos. The foregoing licenses are in addition to any license you may decide to grant (e.g., a Creative Commons license).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Filmpjes op internet

ik doe het als lidzijnde van vimeo, en download ook hele afleveringen waar ik stukjes uitknip... dus in dat geval wel,

of ik moet eerst afleveringen reposten op een site waarvan het wel mag.. maar ik heb er bij gezet: originele beelden van: x

+ no copyright infringement intended

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Filmpjes op internet

VOST3RS schreef:ik doe het als lidzijnde van vimeo, en download ook hele afleveringen waar ik stukjes uitknip... dus in dat geval wel,

of ik moet eerst afleveringen reposten op een site waarvan het wel mag.. maar ik heb er bij gezet: originele beelden van: x

+ no copyright infringement intended
Ik zeg nog steeds niet dat wat jij doet zo belangrijk is (inzake illegaliteit).

Het feit dat jij lid bent doet hier niet ter zake voor wat jij doet. Belangrijk is wat de site zegt en de intellectuele eigenaar van deze video's.

De tekst gelinkt door Bart:
LICENSE TO OTHER USERS: You further grant all users of the Vimeo Service permission to view your videos for their personal, non-commercial purposes. This includes the right to copy and make derivative works from the videos solely to the extent necessary to view the videos. The foregoing licenses are in addition to any license you may decide to grant (e.g., a Creative Commons license).
Tenzij de eigenaar extra toelatingen (licenses) geeft, heb jij niet het recht om hier een afgeleid werk van de maken dat je dan weer op een andere site zet.

In zover ik deze tekst kan lezen heb jij automatische rechten inzake PERSOONLIJK, NIET COMMERCIEEL gebruik.

Dit houdt geen publicatie in van een afgeleid werk.

MAAR: ik geef graag toe dat deze zin voor mij enigszins onduidelijk is, en ik dus niet 100% zeker ben. Ik heb last met "personal purposes" te interpreteren als inbegrepen: dit op een site te publiceren, ook als het niet commercieel is. Wat bedoeld men hier met het woord "PURPOSES"?

Als het de eigenaar van de video's is die jou hier op aansprak, heeft deze volgens mij nog steeds recht om dit te doen.

Of dit in deze situatie wel of niet kinderachtig is kan (en wil) ik niet beoordelen. Jouw vraag ging om rechten.

En door bronvermelding laat je wel je goede wil zien, maar dit verschaft je geen extra rechten.

Mijn advies: vraag de eigenaar permissie, en indien deze weigert pech voor jou. Je kan het je ook niet aantrekken en hopen dat die toch geen energie steekt in verdere actie of maatregelen.

Als je een boeiende en zeer uitgebreide site wil zien (hier al eerder gelinkt in het forum) bestudeer dan deze site:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/v...kingen/#fairuse

Maar browse even door die site die extreem veel onderwerpen inzake auteursrechten en het net behandeld.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Filmpjes op internet

Je kan deze Arnaud Engelfriet (expert inzake internetrecht) ook vinden op verschillende fora:

http://www.arnoud.engelfriet.net/
Arnoud is actief op tientallen websites en forums, waaronder Zibb, Netkwesties, Security.nl, Marketingfacts, Tweakers, Netters en Rechtenforum.
De links naar deze fora vind je via de link die ik hier gaf.
Eric

Berichten: 7

Re: Filmpjes op internet

Ik kan tegen de school altijd het argument gebruiken dat ik youtube als hulpmiddel gebruik om mijn persoonlijke filmpjes te archiveren.. dan is het voor het personal purposes.. en daar is youtube OOK voor, ongeacht de views.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Filmpjes op internet

Ik kan tegen de school altijd het argument gebruiken dat ik youtube als hulpmiddel gebruik om mijn persoonlijke filmpjes te archiveren.. dan is het voor het personal purposes.. en daar is youtube OOK voor, ongeacht de views.
De wet heeft NIETS te maken met persoonlijke interpretaties en wensdromen.

Jij kan je niet zomaar permitteren ZOGENAAMD persoonlijke dingen publiek te maken, ongeacht wat uitleg jij hier voor bedenkt.

Vraag dit aan een expert. Nu ben je bezig met (sorry: goedkope) spelletjes tegen beter weten in.

Ik heb inderdaad het gevoel dat jij dit doet tegen de wensen van de eigenaar in.

Je moest eens weten hoe gemakkelijk hij dit van de YouTube site kan laten verwijderen. Die doen echt niet de moeite voor diepgaand juridisch onderzoek. Als die aantoont dat het zijn werk is halen die dat gewoon weg op zijn vraag onder het traditionele Amerikaanse motto "At our own discretion". http://dictionary.reference.com/browse/discretion

Dit komt door de vroegere Amerikaanse wetgeving (zou details moeten zoeken) die dergelijke sites niet verantwoordelijk meer stellen voor de inhoud van wat leden opladen, TENZIJ zij weten dat hier inbreuken gebeuren.

Zij zijn dus klachtengericht, zonder dat die veel zin hebben om daar massa's tijd insteken om hopen individuele gevallen te gaan onderzoeken.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Filmpjes op internet

E.Desart schreef:Het Nederlandse citaatrecht is in wezen nog strikter dan het Amerikaanse "Fair Use" principe.

In tegenstelling met de woorden van klazon kan je bij onzekerheid eerder starten van het idee dat je inbreuk pleegt op betrokken wetgeving dan omgekeerd (tenzij expliciet of impliciet in het publiek domein gebracht).
Maar er is ook iets zoals sampling, daar is het auteursrecht niet eenduidig over tussen waar de grens ligt tussen nieuw werk en werk kopiëren.

Maar ik heb de indruk dat voor je school het auteursrecht niet echt het probleem is... ;) Am I wrong?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7

Re: Filmpjes op internet

het zijn filmpjes waarbij een paar frames per keer word gebruikt.. waardoor er grappige bewegingen onststaan op de beat.veel mensen liggen hier van in een deuk.. omdat ik een vriend hebt die dingen edit voor het journaal.. heeft ie mij kunnen vertellen dat dit werd gemailt:
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie er op wijzen dat het absoluut NIET DE BEDOELING is dat er filmpjes die wij maken, veranderd worden voor eigen gebruik. Bij toeval ontdekte ik een YouTube kanaal met beelden die wij gemaakt hebben, door iemand anders opnieuw gemonteerd.

Ik ga dit kanaal melden bij de directie, waarna we stappen zullen ondernemen om het offline te halen. Mocht je niks met dit alles te maken hebben, dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand van buiten _______ de filmpjes gemaakt heeft.

Prettig weekend en tot maandag!

Marijn

Reageer