Energie en impuls van het licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Energie en impuls van het licht

Hoi, ik vroeg mij het volgende af:

Ik ben nu bezig met het afleiden van E = mc2, zoals sommigen van jullie misschien al weten maak ik een profielwerkstuk over de speciale relativiteitstheorie.

In de bron die ik het meeste gebruik gaat de auteur er gewoon van uit dat cp gelijk is aan E. Daar zeggen ze iets in de trent van: cp = mc2, dus E = mc2. In een van mijn andere bronnen staat dit:

'De fysica van het elektromagnetisme

leert dat we ook aan licht een energie E en impuls p kunnen toekennen, die

een constante verhouding hebben van E = cp.'

Ik wil graag het verhaal zo compleet mogelijk begrijpen, kan iemand mij misschien uitleggen waarom E = cp? Of kan ik beter in mijn pws vertellen dat dit gewoon zo is en er verder niet dieper op ingaan?

Ik zou het wel leuk vinden om dit onderdeel te begrijpen. Kan iemand het mij uitleggen, of anders vertellen waar het vandaan komt? Was deze relatie tussen E, was E = cp al bekend voor de SRT, of heeft Einstein dit bedacht?

Berichten: 555

Re: Energie en impuls van het licht

Ik weet niet juist hoe je de afleiding wilt gaan doen. Via Lorentz-transformaties? (Ik weet Uberhaupt niet of er andere methodes beschikbaar zijn).

Je kan door een 'analyse' van de viervectoren in de ruimtetijd te maken vinden dat e m mc2 niet het meest algemeen is.

Het komt erop neer dat
\(E = \sqrt{m^2c^4+c^2p^2}\)
.

Dat is de algemene vergelijking. Maar licht heeft geen rustmassa m dus vereenvoudigd dit tot E = cp.

Berichten: 26

Re: Energie en impuls van het licht

JorisL schreef:Ik weet niet juist hoe je de afleiding wilt gaan doen. Via Lorentz-transformaties? (Ik weet Uberhaupt niet of er andere methodes beschikbaar zijn).

Je kan door een 'analyse' van de viervectoren in de ruimtetijd te maken vinden dat e m mc2 niet het meest algemeen is.

Het komt erop neer dat
\(E = \sqrt{m^2c^4+c^2p^2}\)
.

Dat is de algemene vergelijking. Maar licht heeft geen rustmassa m dus vereenvoudigd dit tot E = cp.
Met viervectoren en idd Lorent-transformaties. In principe begrijp ik de hele afleiding, wiskundig gezien. Ik begrijp alleen niet waarom E = cp.

edit: ik zie trouwens in jouw vergelijking wel dat zonder rustmassa E = cp. Maar natuurkundig gezien begrijp ik niet waarom het zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Energie en impuls van het licht

Met viervectoren en idd Lorent-transformaties. In principe begrijp ik de hele afleiding, wiskundig gezien. Ik begrijp alleen niet waarom E = cp.
Licht is massaloos, dus m=0. Vul het eens in in die formule ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 26

Re: Energie en impuls van het licht

Licht is massaloos, dus m=0. Vul het eens in in die formule :P
Dat begrijp ik juist wel ;) . Maar op de manier hoe ik het wilde leren werd het juist andersom gesteld als cp = mc2 + 1/2mv2 + ...

en dan daaruit

E = mc2 + 1/2mv2

dat begrijp ik niet, ik zie hem wel in die formule

Re: Energie en impuls van het licht

xanonymousx schreef:'De fysica van het elektromagnetisme

leert dat we ook aan licht een energie E en impuls p kunnen toekennen, die

een constante verhouding hebben van E = cp.'

Ik wil graag het verhaal zo compleet mogelijk begrijpen, kan iemand mij misschien uitleggen waarom E = cp? Of kan ik beter in mijn pws vertellen dat dit gewoon zo is en er verder niet dieper op ingaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Poynting_vect...iation_pressure

Berichten: 26

Re: Energie en impuls van het licht



Bedankt! Ik zal kijken of ik hiermee verder kom.

Re: Energie en impuls van het licht

Bedankt! Ik zal kijken of ik hiermee verder kom.
Nog een:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_mass

Reageer