[Natuurkunde] Differentiaal versterker: werking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] Differentiaal versterker: werking

Hallo,

Ik was daarjuist een boek van electronica aan het lezen, en daarin stond uitgelegd hoe een differentiaal versterker werkt. Nu begrijp ik dit niet zo goed: Deze vertsterker zal dus het verschil van de twee inputsignalen versterken. Er stond ook bij, dat indien er electromagnetische effecten op de signalen komen, er dus ruis zal ontstaan. Dan komen er dus aan de input twee signalen, met hetzelfde signaal, en dan komt er 0 Volt output (common mode rejection). Tot hier ben ik mee. Maar nu vraag ik mij af, of niet elk signaal als output nul gaat hebben. Want stel dat je dus een signaal naar de versterker laat gaan, en dat dit signaal niet verstoord wordt. Dan "ontvangt" de versterker ook 2 maal hetzelfde signaal, hij trekt ze van elkaar af, en zal dus weer 0 Volt als output geven. Dus volgens mij geeft zo'n versterker altijd 0 Volt als output, indien het signaal van eenzelfde sensor komt. Er zal dus wel ergens een fout in mijn redenering zitte, zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij te helpen?

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Differentiaal versterker: werking

Het gewenste signaal wordt aangesloten tussen de twee inputs, en veroorzaakt daartussen een verschil, dus een outputsignaal.

Stoorsignalen hebben op beide inputs dezelfde uitwerking (common mode) en veroorzaken dus geen verschil tussen de inputs, dus geen effect op de output.

Re: [Natuurkunde] Differentiaal versterker: werking

Ik snap niet waarom het gewone signaal (dus niet de ruis) een verschil oplevert en dus wel versterkt wordt, tewijl de ruis tegengehouden wordt door common mode rejection. Het is toch 1 signaal (ruis + signaal) en die worden toch allebei op dezelfde input gezet?

Berichten: 664

Re: [Natuurkunde] Differentiaal versterker: werking

In feite staat de (common-mode) ruis niet op het zelfde kanaal als het signaal (differential-mode), daarom heet het ook common-mode rejection.

Je hebt ingangen A en B, s=signaal, differential mode, het spanningsverschil, r=ruis, common mode:

Op A: s/2 + r

Op B: -s/2 + r

A-B (het verschil) wordt versterkt, dus: (s/2 + r) - (-s/2 + r) = s

Ruis die echt op het signaal (is eigenlijk het signaal) zit wordt dus wel mee versterkt.

Re: [Natuurkunde] Differentiaal versterker: werking

Ok, nu snap ik het.

Bedankt!

Reageer