Opsommen van elementen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 67

Opsommen van elementen

Beste,

Ik begrijp het volgende probleem niet. Ik heb over dit hoofdstuk geen les gehad en kan er niks over vinden op Youtube.

Vraag: Selecteer de elementen die in de volgende verzameling zitten:

{ x ∈ Z | x > -1 ∧ (x < 4 ∨ x < 3 ) }

Ik dacht dat het antwoord:

0,1,2 is. Ik dacht dit, omdat x groter dan 0 moet zijn, maar kleiner dan 4 & 3, dus 0,1,2. Echter klopt dit niet, het juiste antwoord moet zijn:

{-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4}.

Wat ik niet snap is wat ∧ en ∨ betekent. Zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opsommen van elementen

Wat ik niet snap is wat ∧ en ∨ betekent. Zou iemand me hiermee kunnen helpen?
De eerste, ∧, betekent in de propositielogica klassiek 'en'. De andere betekent logischerwijs 'of'...

Handig hierbij kan zijn om te denken aan de symbolen unie en doorsnede ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opsommen van elementen

Skipito schreef:Vraag: Selecteer de elementen die in de volgende verzameling zitten:

{ x ∈ Z | x > -1 ∧ (x < 4 ∨ x < 3 ) }

{-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4}.
Of de opgave klopt niet of het antwoord beugt niet.

Berichten: 67

Re: Opsommen van elementen

Beste,

Dank voor uw reacties. Ik denk dat het antwoord wel goed is, bij andere opdrachten komen er ook rare antwoorden:

{ x ∈ Z | ( x < 6 ∨ x < 7 ) ∧ x < -3 }

Antwoord = {-6,-5,-4}.

Ik zou echt niet weten hoe ze hieraan gekomen zijn. Is er misschien een Engelse naam voor opsommen van elementen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opsommen van elementen

Zitten -7, -8, -9, ... niet in de verzameling?

Berichten: 67

Re: Opsommen van elementen

Zitten -7, -8, -9, ... niet in de verzameling?
Beste,

Dat zou kunnen, ik moet kiezen uit de antwoorden van -6 t/m 6. Dus -7,-8,-9 zouden ook goed kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opsommen van elementen

Ga misschien systematischer te werk. Je weet nu wat de tekens voorstellen. Interpreteer dit.

Overigens: voor geen verwarring te veroorzaken, kies je best één voorbeeld en daar blijf je dan bij.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 67

Re: Opsommen van elementen

Drieske schreef:Ga misschien systematischer te werk. Je weet nu wat de tekens voorstellen. Interpreteer dit.

Overigens: voor geen verwarring te veroorzaken, kies je best één voorbeeld en daar blijf je dan bij.
Bedankt voor de tip. Ik blijf wel bij mijn eerste voorbeeld:

{ x ∈ Z | x > -1 ∧ (x < 4 ∨ x < 3 ) }

->

{ x ∈ Z | x > -1 en (x < 4 of x < 3 ) }

Wat ik niet snap is die (x<4 of x<3). Als x kleiner moet zijn dan 4 of kleiner moet zijn dan 3, waarom een van de juiste antwoorden nog steeds 3 en 4 is. ;)

Ik begrijp die ''of'' en ''en'' niet helemaal. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opsommen van elementen

Vergeet even het antwoord van het boek en redeneer zelf. Boeken maken afentoe ook fouten. Je hebt nu dus: x > -1 en (x < 4 of x < 3 ). 'Vertaal' dit verder naar 'mensentaal'.

Voor de goede orde: als '>' typt, bedoel je toch niet ' ;) '?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 67

Re: Opsommen van elementen

Drieske schreef:Vergeet even het antwoord van het boek en redeneer zelf. Boeken maken afentoe ook fouten. Je hebt nu dus: x > -1 en (x < 4 of x < 3 ). 'Vertaal' dit verder naar 'mensentaal'.

Voor de goede orde: als '>' typt, bedoel je toch niet ' ;) '?
Beste,

Dank voor uw reactie.

Ik bedoel zonder gelijk, dus niet >= maar alleen >.

x > -1 en (x < 4 of x < 3 )

Mensentaal: als x groter is dan -1 en x kleiner is dan 4 of kleiner is dan 3, welke elementen zitten dan in de verzameling?

Is dat een beetje goed? Moet ik die (x<4 of x<3) niet eerder doen en daarna pas kijken naar x>-1?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opsommen van elementen

Hoe je dat moet lezen, is zo: als x groter is dan -1 en x kleiner is dan 4 of x groter is dan -1 en kleiner is dan 3, dan zit x in de verzameling. Versta je dit?

En vermits je met deze vraag komt, ben je waarschijnlijk met iets logica-achtig bezig. Staat hier geen uitleg van deze 'tekens'?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 67

Re: Opsommen van elementen

Drieske schreef:Hoe je dat moet lezen, is zo: als x groter is dan -1 en x kleiner is dan 4 of x groter is dan -1 en kleiner is dan 3, dan zit x in de verzameling. Versta je dit?

En vermits je met deze vraag komt, ben je waarschijnlijk met iets logica-achtig bezig. Staat hier geen uitleg van deze 'tekens'?
Beste,

Bedankt voor uw reactie!

Ik denk dat ik het een beetje snap, maar dan kom ik op de volgende antwoorden uit: 0,1,2,3.

Want als x groter is dan -1 en kleiner is dan 4 = 0,1,2,3

En als x groter is dan -1 en kleiner is dan 3 = 0,1,2.

Dus 0, 1, 2, 3. Maar dit is kennelijk fout?

Dank voor de uitleg in ieder geval. Ik ga het even op uw manier vertalen bij andere opdrachten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opsommen van elementen

Er staat toch een 'of'. Waarom is het dan de strengste voorwaarde van de 2?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 67

Re: Opsommen van elementen

Er staat toch een 'of'. Waarom is het dan de strengste voorwaarde van de 2?
Sorry, hoe bedoelt u?

Ik bedoelde trouwens net:

Want als x groter is dan -1 en kleiner is dan 4 = 0,1,2,3

Of als x groter is dan -1 en kleiner is dan 3 = 0,1,2.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opsommen van elementen

Ah sorry, mis gelezen. Ik had de 3 niet gezien ;) .

Dat is dan juist!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer