Spanningscontratie rond 2 gaten bij een stripprofiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Spanningscontratie rond 2 gaten bij een stripprofiel

Mijn vraag luid als volgt:

Stel ik heb een stripprofiel en ik heb 2 gaten in het stripprofiel vlak achter elkaar wat is dan de spanningsconcentratie(k) rond die 2 gaten (de maximale), hoe reken ik die uit of uit welke tabel/bron kan ik die halen.

En hoe groot is het verschil met 1 gat.

Verder maakt het ook nog uit of de gaten ergens in het midden zitten of dat ze helemaal aan een uiteinde zitten?

en zo ja, wat is dan de precieze invloed op de k, in verhouding tot de afstand tot het uiteinde?

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen, verder staat er nog een plaatje in de bijlage ter verduidelijking.
Bijlagen
Spanningscontratie_rond_2_gaten.png
Spanningscontratie_rond_2_gaten.png (23.68 KiB) 384 keer bekeken

Berichten: 164

Re: Spanningscontratie rond 2 gaten bij een stripprofiel

Ik moet dat nu zelf ook uitrekenen ^^ en ik geef je een hint kijk in het boek van Peterson Stress Concentration Factor daarin is het getabbeleerd ;) .

Berichten: 25

Re: Spanningscontratie rond 2 gaten bij een stripprofiel

Ik moet dat nu zelf ook uitrekenen ^^ en ik geef je een hint kijk in het boek van Peterson Stress Concentration Factor daarin is het getabbeleerd ;) .
Dat boek had ik zelf ook al gevonden en ook andere, maar daar stond alleen de concentratie factor van 1 gat bij e stripprofiel en een oneindige rij van gaten.

En bij de oneindige rij gaten wordt de de factor gegeven van de gaten die niet de eerste en laatste van de rij zijn.

Dus daar heb ik helaas verder niet veel aan.

Reageer