Springen naar inhoud

Verbranding magnesium

• Log in om te kunnen reageren

Marnix1993

Marnix1993

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 19:20

Beste wetenschappers,

Als je magnesium verbrand in een kroesje boven een bunzenbrander kan het zijn dat er witte dampen ontstaan. Dit omdat de reactie tussen magnesium en zuurstof te hevig begint op te treden. Hierbij moet je het kroesje eventjes af dekken om de zuurstoftoevoer te onderbreken en de verbranding af te remmen.

Waarom mag dit maar heel even gebeuren en mag je het deksel er niet langer ophouden?

In mijn voorbereiding voor mijn practicum staat dat ik het onmiddellijk er terug moet afhalen. Natuurlijk weet ik ook dat als je het er langer op blijft houden er geen zuurstof meer bij kan en er dus geen verbranding meer mogelijk is. Er staat gewoon expliciet dat het onmiddellijk er terug af moet en ze vragen mij ook waarom. Hier heb ik dus nog geen antwoord op gevonden.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten
Marnix

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1070 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 20:18

Hoi,

Ik vermoed dat je het al bij het juiste eind hebt.

Enkel de vraag blijft waarom dit in de uitvoering opgenomen is. Want het is een mooie reactie om te zien en kan eigenlijk niet te heftig gaan. Lijkt mij een methode waarmee de docent/begeleider het verdacht carcinogene MgO-rook niet verspreid wilt hebben. Als het als rook ontstaat wordt het tevens nano-eigenschappen toegedicht waarvan men er ook nog niet helemaal uit is wat de effecten zijn. Tevens gaan regelmatig rookmelders af bij een dergelijke klassikale proef (waarom rookmelders in een scheikundelokaal, denk je dan??? kan inderdaad beter met hittemelders).

Dus volgens mij geef jij al het juiste antwoord, aangezien O2 nodig is.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 21:01

Waarom mag dit maar heel even gebeuren en mag je het deksel er niet langer ophouden?

Omdat je het er anders niet zomaar meer vanaf krijgt.

Wat denk je dat er gebeurt met de druk als alle zuurstof opgebruikt wordt?
Hydrogen economy is a Hype.

Marnix1993

Marnix1993

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 16:11

Wat denk je dat er gebeurt met de druk als alle zuurstof opgebruikt wordt?

Ik zou denken dat de druk toemeent en dat het kroesje ontploft.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 16:33

Nee hoor, als druk toe zou nemen dan gaat het dekseltje gewoon omhoog, maar de druk neemt niet toe maar juist af.

Wel eens van algemene gaswet gehoord?
Wat denk je dat er met n gebeurt als de zuurstof opgebruikt wordt?
Wat denk je dat er daarna met T gebeurt als de reactie daardoor stopt?
Wat denk je dat er dus met p gebeurt?

Marnix1993

Marnix1993

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 16:52

p*V=n*R*T --> p=(n*R*T)/V

volume en de gasconstante wijzigen niet, p is recht evenredig dus met het aantal mol en met de temperatuur.
Als de zuurstof op is blijft het aantal mol gas ook constant, en neemt enkel de temperatuur nog toe, dat wil toch zeggen dat de druk ook toeneemt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 16:56

Je redenering is op zich niet verkeerd, maar je uitgangspunten voor die redenering wel. Je "kijkt" niet goed naar het proces.

er zit gloeiend hete lucht in je kommetje.
je sluit af.
zuurstof wordt verbruikt: wat gebeurt er met de hoeveelheid gas in het kommetje?
vlam gaat uit: wat gebeurt er op korte tijd met de temperatuur in je afgesloten kommetje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marnix1993

Marnix1993

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 16:59

Ik denk niet dat de temperatuur hard zal dalen aangezien ik er een hete vlam onder moet houden met de bunzenbrander.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 18:00

Ik denk niet dat de temperatuur hard zal dalen aangezien ik er een hete vlam onder moet houden met de bunzenbrander.

Hmm, je hebt een punt.
Ik heb de oorspronkelijke vraag niet goed gelezen en niet gezien dat een bunsenbrander gebruikt werd i.p.v. dat het magnesium gewoon aangestoken werd.

Enerzijds zal de druk in het kommetje dalen doordat de zuurstof verdwijnt en n afneemt, maar als de bunsenbrander niet tegelijkertijd weggehaald wordt zal T niet afnemen maar waarschijnlijk toenemen.

Of het deksel vastzuigt, of juist opveert, hang af van wat men met de brander doet als de deksel op het kommetje gaat.

Marnix1993

Marnix1993

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2011 - 18:21

Ok, ik denk dat ik nu wel mijn antwoord heb, heel erg bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures