Springen naar inhoud

Eenparig?

• Log in om te kunnen reageren

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3046 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 19:35

Hoe komen we in het Nederlands aan de termen "eenparige beweging" (rechtlijnige of cirkelbeweging) en "eenparig versnelde beweging"? Niet dat ik het wil gaan veranderen, maar het is toch ongelukkig dat de eenparige beweging geen verzamelterm is waar de eenparig versnelde beweging onder valt. Eenparig zal wel een vertaling zijn, maar wiens werk werd zo vertaald?

In anderstalige wikipedia's zie ik die ongelukkige combinatie minder: in het Duits gleichförmige Bewegung en gleichmäßig beschleunigten Bewegung; in het Engels uniform motion en uniformly accelerated motion, maar daar is het verschil tussen bijvoeglijk naamwoord en bijwoord duidelijker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3046 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2011 - 11:35

Ik gok dat Simon Stevin de vertaling eenparig heeft verzonnen voor uniform. Galilei definieerde de uniforme beweging en de uniform versnelde beweging ("By steady or uniform motion, I mean one in which the distances traversed by the moving particle during any equal intervals of time, are themselves equal." en "A motion is said to be uniformly accelerated, when starting from rest, it acquires, during equal time-intervals, equal increments of speed."). Stevin kan de termen niet van Galilei vertaald hebben, want het boek Discorsi verscheen na Stevins dood, maar wel van Oresme, die eerder hetzelfde onderscheid maakte m.b.v. het woord uniform: beweging met uniforme snelheid en uniform difforme snelheid (vertaald: eenparige snelheid en eenparig niet-eenparige snelheid).

Eenparig niet-eenparige snelheid, Oresme heeft mijn dag weer goed gemaakt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures