Invloed hindernis op stromingssnelheid
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 117
Invloed hindernis op stromingssnelheid
Dag allen,
Ik ben op zoek naar literatuur omtrent de invloed van een hindernis in een stroming op de stromingssnelheid.
Hindernissen zouden in een numerieke modellering kunnen ingevoerd worden als een equivalente bodemruwheid.
Iemand die weet waar ik informatie kan vinden omtrent het omzetten van deze hindernis naar zo'n equivalentie bodemruwheid?
Alvast bedankt.
Ik ben op zoek naar literatuur omtrent de invloed van een hindernis in een stroming op de stromingssnelheid.
Hindernissen zouden in een numerieke modellering kunnen ingevoerd worden als een equivalente bodemruwheid.
Iemand die weet waar ik informatie kan vinden omtrent het omzetten van deze hindernis naar zo'n equivalentie bodemruwheid?
Alvast bedankt.
- Berichten: 354
Re: Invloed hindernis op stromingssnelheid
Waarschijnlijk kunt u de continïteitswet gebruiken. Zie ook de verwijzing.
Bij een laminaire stroming is de snelheid aan de 'rand' nul en er is een snelheidsgradiënt naar het midden.
Bij een laminaire stroming is de snelheid aan de 'rand' nul en er is een snelheidsgradiënt naar het midden.
- Berichten: 5.609
Re: Invloed hindernis op stromingssnelheid
Met hindernissen op stromingen, heb je het dan over bochten, kleppen, vernauwingen, enz. in leidingen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
-
- Berichten: 117
Re: Invloed hindernis op stromingssnelheid
ik heb gen niet over leidingen.
Wel over een of andere hindernis in bv. een kanaal.
Zo'n hindernis moet voor meer wrijving zorgen.
Ik vraag me nu af of er een verband bestaat tussen deze extra wrijving en de reductie op de stromingssnelheid in het kanaal (gemiddeld genomen over de kanaalsectie).
Ik hoop dat ik nu wat duidelijk ben. Mijn excuses.
Wel over een of andere hindernis in bv. een kanaal.
Zo'n hindernis moet voor meer wrijving zorgen.
Ik vraag me nu af of er een verband bestaat tussen deze extra wrijving en de reductie op de stromingssnelheid in het kanaal (gemiddeld genomen over de kanaalsectie).
Ik hoop dat ik nu wat duidelijk ben. Mijn excuses.