Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Het gaat om de volgende formule:

P = F * v

Vermogen [Watt] = Kracht[N] * Snelheid [m/s]

De kracht in mijn geval is gelijk aan een aantal weerstanden ( Luchtweerstand, Rolweerstand,Hellingweerstand, Acceleratieweerstand):

F = (Fl + Fr + Fh + Fa)

In de bijlage heb ik de formule omgeschreven naar V =

Waarbij de luchtweerstand is uitgeschreven.

Mijn vraag is hoe krijg ik een formule waarbij ik de snelheid kan bepalen als er je er van uit gaat dat alle andere paramteters bekend zijn?

De reden hiervoor is om het in excel in te voeren zodat er een snelheid uit komt. Op mijn grafische rekenmachine is de snelheid makkelijk te achterhalen met de solve functie, maar ik neem aan dat excel daar niet in staat is.
Bijlagen
Berekende_snelheid.JPG
Berekende_snelheid.JPG (10.14 KiB) 488 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Wel, je komt toch gewoon een derdegraadsvergelijking uit?

Die oplossen doe je meestal toch met een rekenmachine, daar is niet veel aan te doen.

En DAT is de reden dat wrijving bijna altijd wordt verwaarloosd
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Het is dus niet mogelijk om excel automatisch de snelheid uit te laten rekenen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Er bestaan wel technieken om een derdegraadsvergelijking op te lossen. Alleen betwijfel ik dat je al gaat gezien hebben ;) . Nog meer betwijfel ik dat deze oplossingen aangenaam gaan worden in jouw geval :P .

Mocht er toch nog interesse zijn, kijk je maar eens naar de formule van Cardano.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Er bestaan wel technieken om een derdegraadsvergelijking op te lossen. Alleen betwijfel ik dat je al gaat gezien hebben ;) .


Ik snap je zin niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Je wilt toch een derdegraadsvergelijking oplossen? Daar bestaan formules voor (zie ook mijn link), alleen betwijfel ik of je die formule al gaat gezien hebben. Niettegenstaande kun je uiteraard wel altijd deze formule proberen te snappen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Ik heb het geheel geprobeerd te schrijven in de vorm van de formule van cardano en ben gekomen tot zoals in de bijlage te zien is. Inplaats van + q (Zoals in de formule van cardano) staat er nu - q. Is dit een probleen zo ja hoe kan ik dit op lossen ?
Bijlagen
SNPNG04011102113590.pdf
(288.02 KiB) 76 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe krijg ik de snelheid voor het = teken

Neen, want je neemt toch derdemachtswortels ;) . Die mogen negatief zijn. En bij de 'gewone' wortels staat toch q²...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer