Springen naar inhoud

Pws mutatie door straling

• Log in om te kunnen reageren

caps_lock

caps_lock

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2011 - 19:30

Ik zit in 6 vwo en voor mijn profielwerkstuk wil ik weten hoe radioactieve stralingen mutatie veroorzaken. Ik weet dat er drie soorten stralingen zijn, maar dat alfa- en bŤtastralingen te zwak zijn. Dan blijven alleen de gammastralingen nog over. Een gammastraling bestaat dus uit fotonen, zo heb ik dat begrepen. Maar hoe zorgen die fotonen dan voor mutatie?

Bij biologie heb ik geleerd dat er drie soorten mutaties zijn: puntmutatie, deletie en insertie. Maar het lijkt mij logischer dat een straling de samenstelling van een stikstofbase verandert. Dus dat er een atoom verandert in een andere atoom. Volgens mijn scheikundedocent is dit ook waar, maar hij kon me niet verder vertellen hoe dat nou precies werkt. Mijn vraag is dus: zijn fotonen de veroorzakers van mutatie en hoe werkt dat dan precies?

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen formuleren wat ik bedoel. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2011 - 20:05

Had je dit al gelezen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

caps_lock

caps_lock

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2011 - 20:28

Had je dit al gelezen?

Hmm... ik heb niet echt kunnen vinden waarnaar ik op zoek was. Maar ik ben ondertussen ergens anders terecht gekomen waar ik het volgende vond:

"Ioniserende straling kan voor mens, dier en plant schadelijk zijn. De ionen die bij absorptie van deze straling in levende cellen worden gevormd, kunnen namelijk in de cellen ongewenste chemische reacties veroorzaken. De processen die in zo'n cel plaatsvinden, kunnen hierdoor worden verstoord. Bij ernstige verstoring is het mogelijk, dat er mutaties in zo'n cel optreden (dat zijn veranderingen in het genetisch materiaal van de cel). Dan kan het gebeuren, dat de celdeling (tijdelijk of blijvend) stopt ůf abnormaal gaat verlopen. In het laatste geval kan het voorkomen, dat de celdeling ongeremd doorgaat. We spreken dan van tumorvorming."

Wordt er dan hier bedoeld dat die mutaties ontstaan doordat de geabsorbeerde deeltjes een chemische reactie aangaan met de de stikstofbasen?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2011 - 20:44

Dat kan inderdaad. Vrije radicalen kunnen schadelijk zijn voor een cel.
Maar ..er staat in dat linkje letterlijk wat ioniserende straling met DNA kan doen. En het is niet wat je zoekt?

Radiation
Ultraviolet radiation (nonionizing radiation). Two nucleotide bases in DNA – cytosine and thymine – are most vulnerable to radiation that can change their properties. UV light can induce adjacent pyrimidine bases in a DNA strand to become covalently joined as a pyrimidine dimer. UV radiation, particularly longer-wave UVA, can also cause oxidative damage to DNA.[26]

Veranderd door Mrtn, 19 oktober 2011 - 20:45

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

caps_lock

caps_lock

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2011 - 21:21

Dat kan inderdaad. Vrije radicalen kunnen schadelijk zijn voor een cel.
Maar ..er staat in dat linkje letterlijk wat ioniserende straling met DNA kan doen. En het is niet wat je zoekt?

Ow haha, dat is wel slecht van mij. Daar heb ik vast overheen gelezen met mijn 'geweldige' Engels. Maar hartstikke bedankt voor je hulp!! Ik kan weer vooruit ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures