Viscositeit frituurolie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 112

Viscositeit frituurolie

hey ik had een klein vraagje over de viscositeit van frituuroliëen.

Is het juist om te stellen dat de viscositeit van een frituurolie gaat veranderen nadat je er meer en meer in bakt. Ik denk dat dit is omdat de vetmoleculen die gaan afbreken in de olie een invloed gaan hebben volgens mij. Net zoals de kleine deeltjes van het gefrituurde voedsel die in de olie blijven hangen.

klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Viscositeit frituurolie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 112

Re: Viscositeit frituurolie

Ik zal er mss mijn redenatie bij zetten.

Frituurolie bestaat uit allemaal vetmoleculen. Deze zullen afbreken als je het verhit. Er worden zo koolstof atomen gevormd. Ik denk dat dit invloed gaat hebben op de viscositeit want de viscositeit kun je zien als de aantrekkingskracht tussen de deeltjes. De koolstof atomen zullen een andere aantrekking uitoefenen dan de vetmoleculen.

Dit is heel simplistisch voorgesteld. Ik weet dat je rekening moet houden met dat de olie na een tijdje geen zuivere olie meer is maar een suspensie en .....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Viscositeit frituurolie

Het is absoluut niet mijn 'vakgebied' ofzo, maar heb je al goed op internet gezocht? Met name op ;) naar bijv viscosity frying oils times used. Dan lijken mij daar een paar pdf's te staan die jou wel kunnen verder helpen. Ik hoop dat dit als opstapje kan dienen :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer