Vraagje over zelf maken waterstofgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Vraagje over zelf maken waterstofgas

ik heb met de 14V batterij van een boormachine en een glas water proberen waterstofgas te maken en die via omgekeerde trechter in een glazen buisje te laten vloeien. Nu heb ik op WikiHow ergens zien staan dat als je water groen kleurt je heel erg moet oppassen want dat het gas dat dan gevormd wordt giftig is. Is dat waar? Mijn glas water kleurt inderdaat na enkele minuten appelblauwzeegroen

Berichten: 141

Re: Vraagje over zelf maken waterstofgas

ik heb met de 14V batterij van een boormachine en een glas water proberen waterstofgas te maken en die via omgekeerde trechter in een glazen buisje te laten vloeien. Nu heb ik op WikiHow ergens zien staan dat als je water groen kleurt je heel erg moet oppassen want dat het gas dat dan gevormd wordt giftig is. Is dat waar? Mijn glas water kleurt inderdaat na enkele minuten appelblauwzeegroen
In kraanwater zitten andere stoffen als mineralen koper ijzer etc.

Ik weet niet of het klopt maar dit zouden de gevaarlijke gassen kunnen vormen.

Om van deze mineralen en metalen af te komen is de beste oplossing het water te destilleren.

Als je geen geld uit wilt geven aan een hele destilleer set kan je het met een rubber buisje, glas en een erlenmeyer ook doen.

Verwarm of verhit (ik denk verhitten) het water in de erlenmeyer dat aangesloten is op het buisje.

Water verdampt, stroomt het buisje in En daar koelt het vervolgens af en wordt het opgevangen in het glas wat je daar onder hebt gezet.

En vervolgens heb je gedestilleerd water.

Nou maar kijken of het dan niet groen wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vraagje over zelf maken waterstofgas

Je moet sowieso oppassen wanneer je water elektrolyseert. Waterstof is explosief, en als je dat samen met het ook vrijkomende zuurstof in een glazen buis stopt, draagt dat een behoorlijk risico met zich mee.

Verder moet je inderdaad niet met die idioot hoge spanningen werken. Voor de elektrolyse van water is een paar volt genoeg. Met de batterij die je nu hebt leg je een veel te hoge spanning aan, waardoor je allerlei bijreacties kunt krijgen, onder andere de vorming van chloorgas. En dat is inderdaad gifitg!!

Mijn advies: Niet mee verder spelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vraagje over zelf maken waterstofgas

Bij dit proces komt zowel zuurstof als waterstof vrij. Dat vang je nu samen op en dat heet, niet voor niets, knalgas. Als je niet weet wat je doet: niet mee verder gaan want voor je het weet heb je de scherven glas tussen de ogen staan :S
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer