Een heelal waarin c niet constant is.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 27

Een heelal waarin c niet constant is.

Is er een heelal voorstelbaar waarin de lichtsnelheid niet voor iedere waarnemer, stilstaand of bewegend, gelijk is, maar waarbij de snelheid van de waarnemer mag worden opgeteld bij of afgetrokken van de lichtsnelheid (zoals in het dagelijks leven)? Hoe zou zo'n heelal er uitzien? Of is zo'n heelal absoluut onbestaanbaar?

Ik probeer langs deze weg de inzichten van Einstein iets beter te begrijpen. Een soort bewijs uit het ongerijmde, zeg maar.

Frans.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Voorstelbaar en bestaanbaar? Ja, elke fantasie is voorstelbaar, en ik zie geen noodzakelijke inconsistenties in je voorstel.

Voor het dagelijkse leven zou je voorstel weinig uitmaken, behalve dat je een nieuw mobieltje moet kopen als die een gps-ontvanger bevat. Natuurkundigen krijgen andere uitkomsten bij sommige experimenten, dat is alles. Ze zullen onderzoek gaan doen naar de eigenschappen van de ether.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Gaat het dan geen probleem opleveren voor massa/energie verhouding? Ik neem aan dat dit constant moet zijn om massa/energie stabiel te houden.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

In een fantasieheelal mag alles. Je hebt er niet veel aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

In een fantasieheelal mag alles.
Dat klopt, maar dit is volgens mij geen fantasieforum.
fkscience schreef:Hoe zou zo'n heelal er uitzien? Of is zo'n heelal absoluut onbestaanbaar?

Ik probeer langs deze weg de inzichten van Einstein iets beter te begrijpen.
De topicstarter vraagt of het kan. Mijn mening (ik weet dat dit ook geen wetenschappelijk antwoord is) is dat dit in strijd is met de natuurwetten.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Dat klopt, maar dit is volgens mij geen fantasieforum.
De topicstarter vraagt naar een fantasieheelal waarin de lichtsnelheid niet constant is. Ik zal me er niet verder mee bemoeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Ik probeer langs deze weg de inzichten van Einstein iets beter te begrijpen. Een soort bewijs uit het ongerijmde, zeg maar.
Dan zou de lichtsnelheid moeten veranderen als je beweegt, als je dan de wetten van Maxwell wil behouden, dan volgt uit de volgende formule

Afbeelding

dat de waarde van ;) en/of :P verandert als je beweegt, en dus de waarde van capaciteiten en/of spoelen zou veranderen als je ze beweegt. Dus elektronica zou niet meer werken als je er mee zwaait.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 27

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Ik zal mijn vraag anders formuleren. Is het functioneel voor het bestaan van het heelal dat de lichtsnelheid constant is? Is licht (straling in het algemeen) überhaupt van belang voor het bestaan van het heelal? Straling is niet meer dan een bijverschijnsel van fusieprocessen in het binnenste van sterren.

Het heelal kan worden opgevat als een onderling samenhangend geheel, een georganiseerd systeem van sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels. Hoe functioneert het heelal? Is er alleen sprake van lineaire causaliteit, of is het heelal een systeem waarbinnen wisselwerkingen en terugkoppelingen tussen elementen een rol spelen die zorgen voor een zekere samenhang?

Voor de samenhang in het heelal is de zwaartekracht de dominante, zo niet de alles bepalende factor. Wat doet de waarde van de lichtsnelheid ertoe? Welke bijdrage levert licht (elektromagnetische straling in het algemeen) aan het bestaan van het heelal?

Het leven op Aarde (en andere planeten?) is afhankelijk van licht (fotosynthese). Is dat het antwoord? Het heelal heeft miljarden jaren bestaan zonder ons.

Frans

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Wat is nu de bedoeling?

- Ethertheorieën zijn er in overvloed. De theorie van Lorentz kan zo aangepast worden dat die met de waargenomen verschijnselen te verenigen is:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lorentz_ether_theory

- Of wil je een heelal bedenken waarin helemaal geen relativistische verschijnselen optreden. Zie dan de klassieke mechanica.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

fkscience schreef:Ik zal mijn vraag anders formuleren. Is het functioneel voor het bestaan van het heelal dat de lichtsnelheid constant is?

[...]

Voor de samenhang in het heelal is de zwaartekracht de dominante, zo niet de alles bepalende factor. Wat doet de waarde van de lichtsnelheid ertoe? Welke bijdrage levert licht (elektromagnetische straling in het algemeen) aan het bestaan van het heelal?
Een aantal zaken zijn belangrijk, omdat ze niet uitsluitend voor licht gelden, maar voor alle verschijnselen in het universum. De lichtsnelheid is niet zozeer de snelheid van het licht, maar de maximale snelheid waarmee je informatie kunt versturen. Ook de effecten van zwaartekracht verplaatsen zich met die snelheid.

Een heelal waarin de lichtsnelheid niet constant was, of waarin de snelheid van het object invloed heeft op de snelheid waarmee licht en zwaartekracht worden overgebracht, zou heel anders werken dan het onze.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Weet je, ik vraag me ook wel iets af...

het is niet echt wetenschappelijk ofzo, maar als er meerdere universa bestaan, zou er dan ook een zijn waar de afstanden tussen bv. sterren onderling kleiner zijn? (en dat wij dus de "pech" hebben om in het "verkeerde" universum te leven, waar alles simpelweg zo ver uit elkaar ligt dat het een hele opgaaf gaat worden om alleen al naar de dichtstbijzijnde ster te geraken, of zelfs ons eigen zonnestelsel uit te komen)

En wanneer de uitkomsten van CERN echt kloppen IS c niet constant...! Maar het is maar de vraag of er niet een meetfout in zit. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

En wanneer de uitkomsten van CERN echt kloppen IS c niet constant...! Maar het is maar de vraag of er niet een meetfout in zit. ;)
Ik ga er in ieder geval van uit dat er inderdaad van een meetfout sprake is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 10

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Maar wat als c constant is maar de ruimte zelf niet? Aangezien het heelal uitdijt waarom zou er dan alleen groei aan de rand zitten? Dat is wel heel beperkt gedacht en tegenstrijdig.

Een mooi voorbeeld is het verst verwijderde object, 13,14 miljard LJ, en verzonden om 520 miljoen jaar na de plof. Met c als constante en de ruimte als constante kan dat dus niet. Maar: als het heelal overal homogeen uitdijt kan een meter van toen nu een kilometer of zelfs een lichtjaar zijn.

Op deze manier wordt het nog mooier, want hoezo is de tijd lineair? Het kan bijvoorbeeld een logaritmische ontwikkeling doormaken. Dan lijkt het voor ons op een zeker moment een constant verloop te hebben. Of juist niet, maar op een logaritmische schaal wel. Dan kan een tijdsperiode en bepaalde fase van het heelal weergeven.

En er zijn tegenwoordig wel erg veel sterrenstelsels en we zitten nog niet eens op een tiende van het totaal maar het gaat om triljarden. Gezien de hoeveelheid sterren alleen al in de omgeving van de melkweg en de 15 miljard jaar ontwikkeling zijn er dus ook al miljoenen beschavingen of geweest.

Echter daar hebben we nog nooit iets van waargenomen wat eigenlijk statistisch onmogelijk is. Maar dit ter zijde.

Berichten: 7

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Ik ga er in ieder geval van uit dat er inderdaad van een meetfout sprake is.
Je zou maar net zien dat het WEL klopt...! Maar ik ga er nu ook nog van uit dat niet het geval is.
Op deze manier wordt het nog mooier, want hoezo is de tijd lineair? Het kan bijvoorbeeld een logaritmische ontwikkeling doormaken. Dan lijkt het voor ons op een zeker moment een constant verloop te hebben. Of juist niet, maar op een logaritmische schaal wel. Dan kan een tijdsperiode en bepaalde fase van het heelal weergeven.
Bedoel je hiermee dat de tijd volgens een logaritmische schaal steeds sneller/langzamer gaat? (dus niet de verschillen die te wijten zijn aan verschil in snelheid), dus dat wanneer iemand van een "ander universum" ons zou kunnen bekijken, het allemaal heel snel, of juist enorm langzaa, lijkt te gaan, terwijl wij dat niet zo ervaren. (misschien bestaat ons universum wel helemaal niet lang ten opzichte van andere, nog geen minuut in "hun tijd" ofzo...! Voor een eendagsvlieg lijkt een dag toch ook enorm lang te duren...!)

Volgens mij is het statistisch ook bijna onmogelijk dat wij ooit in ons hele bestaan een van die beschavingen tegen zullen komen...! Eigenlijk wel een trieste gedachte, dat er vele "wezens" zoals wij zijn, die hoogstwaarschijnlijk dezelfde hopeloze zoektocht ondernemen. Alle beschavingen zijn gedoemd alleen te ontstaan, en alleen te sterven... enkel gescheiden door afstand, heel veel afstand...!

Re: Een heelal waarin c niet constant is.

Eigenlijk wel een trieste gedachte, dat er vele "wezens" zoals wij zijn, die hoogstwaarschijnlijk dezelfde hopeloze zoektocht ondernemen. Alle beschavingen zijn gedoemd alleen te ontstaan, en alleen te sterven... enkel gescheiden door afstand, heel veel afstand...!
Hoezo triest? Ik ben maar wat blij dat ik in mijn korte mensenleventje niet alle nu levende mensen of culturen hoef te ontmoeten, laat staan alle beschavingen van bewuste wezens in het universum. ;)

Verder hebben zulke speculaties pas zin wanneer ze in een logisch, rekenkundig of mathematisch formalisme gegoten kunnen worden. Alleen dan is een kritische discussie mogelijk waarbij uitspraken ook controleerbaar worden.

Gesloten