Springen naar inhoud

Kinetische energie bij rotatie

• Log in om te kunnen reageren

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2011 - 09:39

Hallo mensen. Er zijn twee onduidelijkheden bij het volgende:
We weten Ekin=(1/2)*m*v^2. Bij rotatie wordt gebruik gemaakt van v=r*omega
Dus de snelheid is gelijk aan de straal v.h stukje maal de hoeksnelheid? Ik vind dit een beetje vaag. Kan iemand uitleggen waarom dit zo is en waarom dit dus toegepast mag worden.
We krijgen dan Ekin=LaTeX (1/2m*r^2*omega^2)

Als we nu omega^2 buiten haakjes halen en 1/2 krijgen we: 1/2Sigma(m*r^2)omega^2. < Sigma betekent de som van.

En Sigma(m*r^2) is het traagheidsmoment v.h roterende object. deze noemen we I. En is het goed genoeg als ik traagheidsmoment definieer als: een object dat zich verzet tegen verandering van de draaisnelheid om een as.

uiteindelijk kunnen we de kinetische energie dus schrijven als K=(1/2)*I*omega^2

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2011 - 16:24

Bij rotatie wordt gebruik gemaakt van v=r*omega
Dus de snelheid is gelijk aan de straal v.h stukje maal de hoeksnelheid? Ik vind dit een beetje vaag. Kan iemand uitleggen waarom dit zo is en waarom dit dus toegepast mag worden.

als de omtrek van een fietswiel in 1 s een keer helemaal rond gaat, gaat de fiets in 1 seconde een afstand van 2 ;) r meter verder.

dus bij een hoeksnelheid (ω) van 2 :P rad/s ......

......is de omtreksnelheid (v) 2 :P r m/s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 oktober 2011 - 23:10

LaTeX
Als je nu links en rechts van het = teken differentieerd naar de tijd t , wat krijg je dan?

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 11:43

LaTeX

Als je nu links en rechts van het = teken differentieerd naar de tijd t , wat krijg je dan?

dan krijg ik ds/dt = da/dt * R en ds/dt is gelijk aan v dus v=da/dt * R dus dan moet omega gelijk zijn aan da/dt?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 16:26

LaTeX
LaTeX
Je afleiding klopt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures