Kinetische energie bij rotatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Kinetische energie bij rotatie

Hallo mensen. Er zijn twee onduidelijkheden bij het volgende:

We weten Ekin=(1/2)*m*v^2. Bij rotatie wordt gebruik gemaakt van v=r*omega

Dus de snelheid is gelijk aan de straal v.h stukje maal de hoeksnelheid? Ik vind dit een beetje vaag. Kan iemand uitleggen waarom dit zo is en waarom dit dus toegepast mag worden.

We krijgen dan Ekin=
\(\Sigma\)
(1/2m*r^2*omega^2)

Als we nu omega^2 buiten haakjes halen en 1/2 krijgen we: 1/2Sigma(m*r^2)omega^2. < Sigma betekent de som van.

En Sigma(m*r^2) is het traagheidsmoment v.h roterende object. deze noemen we I. En is het goed genoeg als ik traagheidsmoment definieer als: een object dat zich verzet tegen verandering van de draaisnelheid om een as.

uiteindelijk kunnen we de kinetische energie dus schrijven als K=(1/2)*I*omega^2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kinetische energie bij rotatie

markvincentt schreef:Bij rotatie wordt gebruik gemaakt van v=r*omega

Dus de snelheid is gelijk aan de straal v.h stukje maal de hoeksnelheid? Ik vind dit een beetje vaag. Kan iemand uitleggen waarom dit zo is en waarom dit dus toegepast mag worden.
als de omtrek van een fietswiel in 1 s een keer helemaal rond gaat, gaat de fiets in 1 seconde een afstand van 2 ;) r meter verder.

dus bij een hoeksnelheid (ω) van 2 :P rad/s ......

......is de omtreksnelheid (v) 2 :P r m/s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Kinetische energie bij rotatie

\(ds=d\alpha \cdot R\)
Als je nu links en rechts van het = teken differentieerd naar de tijd t , wat krijg je dan?

Berichten: 104

Re: Kinetische energie bij rotatie

aadkr schreef:
\(ds=d\alpha \cdot R\)
Als je nu links en rechts van het = teken differentieerd naar de tijd t , wat krijg je dan?
dan krijg ik ds/dt = da/dt * R en ds/dt is gelijk aan v dus v=da/dt * R dus dan moet omega gelijk zijn aan da/dt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Kinetische energie bij rotatie

\(\frac{ds}{dt}=\frac{d\alpha}{dt} \cdit R \)
\(v=\omega \cdot R \)
Je afleiding klopt.

Reageer