Springen naar inhoud

De sauna en de droge handdoek.

• Log in om te kunnen reageren

xblaauw

xblaauw

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2011 - 14:00

Hallo, best wetenschapsforum bezoekers.

Ik had net een vriend aan de telefoon en long story short we hebben een weddenschap of een handdoek zeer zeer vochtig word in een sauna en bij het naar buiten stappn bijna in 1 keer opdroogt of dat hij nooit nat word om mee te beginnen, alleen een klein beetje vochtig.

Volgens mij is het zo dat net als op hele koele plekken op aarde als je een kopje kokend water naar buiten gooid verdampt dat water voordat het de grond raakt, het water dat tijdens het in de sauna zitten in de handdoek trekt bijna in 1 keer verdampt bij het naar buiten stappen waardoor de handdoek droog aanvoelt bij het gebruiken een minuut ofzo later.

Volgens mijn vriend is het zo dat de handdoek nooit echt nat word in de sauna om mee te beginnen alleen neemt hij een net iets hogere vochtconcentratie aan dan zich ophoopt op het oppervlak van het lichaam zodat hij in de sauna nat aanvoelt maar buiten de sauna het kleine beetje vocht verliest aan de koelere lucht en daardoor droog aanvoelt bij het gebruiken.

Wij hoopten dat jullie hier wat licht op konden schijnen omdat het lastig is hier wat over te vinden met google vanwegen de grote hoeveelheid sauna's die zichzelf promoten naar mensen die googlen naar sauna bij hun in de buurt.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2011 - 22:05

Deze topic past beter in natuurkunde en is daarom daarheen verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 08:55

Volgens mij slaat vocht niet neer op een handdoek. Dus het word nooit nat in een sauna. Vocht slaat op het koudste oppervlak neer, de muren bijvoorbeeld, maar niet op een handdoek.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 09:53

Volgens mij is het zo dat net als op hele koele plekken op aarde als je een kopje kokend water naar buiten gooid verdampt dat water voordat het de grond raakt,

Er staan honderden filmpjes op internet van mensen die kokend water in een koude atmosfeer gooien, nergens vind ik er echter 1 waar het water meteen verdampt, overal bevriest het water hetgeen dus niet veel met jouw case te maken heeft.
Als het water wel meteen verdampt lijkt me daar dus extreme droge lucht voor nodig, ook niet van toepassing buiten een gemiddelde sauna.

Over wat voor sauna heb je het eigenlijk en waarom werd de handdoek sowieso eigenlijk nat? Immers, in een droge sauna is het temperatuurverschil inderdaad groot met de buitenlucht, maar de relatieve luchtvochtigheid juist veel lager omdat de warme lucht veel meer vocht kan bevatten. In een natte sauna zoals een turks stoombad ligt de luchtvochtigheid wel op of tegen de 100% maar hier is het temperatuurverschil met de buitenlucht helemaal niet zo extreem.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures