Pupil uit midden van oog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 306

Pupil uit midden van oog

Goedemiddag,

Ik heb (wederom) een vraagje met betrekking tot het menselijk oog. Het viel me vandaag op dat bij mij mn pupillen niet helemaal in het midden van mn oog zitten, maar iets hoger en iets meer naar het midden.

Een soortgelijk geval zie je hier:

Afbeelding

en hier zie je ook wel aparts:

Afbeelding

Kan iemand me hier meer over vertellen? is het normaal? komt het vaker voor? wat is de oorzaak? en wat kun je ertegen doen? Het valt me op dat mijn eigen ogen 's ochtends veel minder in het midden staan dan 's avonds, vooral als ik een dag hard gewerkt heb.

ik ben benieuwd.....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pupil uit midden van oog

Nobody's perfect, met andere woorden: volledig normaal. Waarom je het verschil beter ziet waarom je moe bent daar heb ik geen verklaring voor.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.816

Re: Pupil uit midden van oog

Kan gewoon wat verzuring van de spieren zijn. Dat zei mijn oogarts oa bij mijn besprekingen over een loens-operatie. Dat verschilde ook over de dag.

Bovendien merk ik dat ik s'morgens beter lees met een bril van 1,75 D en s'avonds met 2,0 D.
LiA

Berichten: 306

Re: Pupil uit midden van oog

Kan gewoon wat verzuring van de spieren zijn.


En waardoor wordt dat veroorzaakt dan? Doordat je oogspieren ietwat overbelast zijn? Dat zou dan wel betekenen dat de spieren aan de buitenzijde van je oog minder belast worden dan spieren aan je neuszijde? en dat voor allebei je ogen. Dat lijkt me toch niet bepaald een alledaags verschijnsel.

Of kan het komen doordat je heel de dag kijkt naar een punt (je computerscherm) dat te dichtbij is (of juist te ver weg) waardoor je enigszins scheel gaat kijken, maar dat je pupillen dan uiteindelijk weer normaal gaan staan en je iris niet? Ik zeg maar wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pupil uit midden van oog

Voor de goede orde; thionyl praat over iets anders, namelijk 'verzuring' van de oogspieren die de oogbolmotoriek verrichten. Je kunt je voorstellen dat als je loenst je continu moet compenseren met één oog. Dit kan inderdaad tot vermoeidheid leiden. Bij de pupil is het echter anders. De controle van de grootte gebeurt onbewust (autonome zenuwstelsel) en niet bewust, waardoor het onmogelijk is deze over te belasten. Met veel licht worden ze gewoon kleiner en met weinig licht groter.

Als ik nog zo naar de plaatjes kijk denk ik dat je iris gewoon niet symmetrisch rond is, waardoor het lijkt alsof de pupil niet in het midden is. Waarom dat zo is? Tsja, waarom is de één 2 meter lang en de andere 1m60. Genen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer