Omschrijven reactie.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Omschrijven reactie.

Hey allemaal.

Vandaag heb ik min of meer geleerd wat een reactie was.

Maar het werd uitgelegd op de manier hoe het gaat.

Dus ik heb geleerd dat een reactie zo gaat.

Je hebt 2 stoffen.

Die gooi je bij elkaar.

De atomen verbreken de verbinding met andere atomen en vormen nieuwe moleculen.

Nou wil ik graag weten, een goede omschrijving van het woord reactie.

Als ik dit namelijk zelf probeer struikel ik over mijn eigen woorden.

mvg Jemini.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Omschrijven reactie.

Een chemische reactie is een proces waarbij bepaalde verbindingen (atomen of moleculen) via niet-fysische weg worden omgezet in andere verbindingen via het vormen dan wel breken van chemische bindingen. Met niet-fysische weg wordt bedoeld dat de chemische identiteit van de verbindingen verloren gaat. Bij een fysische omzetting, zoals smelten of verdampen, is dat niet het geval. Hierbij worden enkel intermoleculaire krachten verbroken of gevormd.
Of met ander woorden: van je uitgangsproduct worden eerst bindingen gebroken, daarna worden er nieuwe bindingen gevormd waardoor een nieuw product ontstaat.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Omschrijven reactie.

Heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 141

Re: Omschrijven reactie.

Of met ander woorden: van je uitgangsproduct worden eerst bindingen gebroken, daarna worden er nieuwe bindingen gevormd waardoor een nieuw product ontstaat.
Kan ik het niet zo kort mogelijk houden en dus dit opschrijven?

Een proces waarbij bepaalde verbindingen (atomen of moleculen) via niet-fysische weg worden omgezet in andere verbindingen via het vormen dan wel breken van chemische bindingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omschrijven reactie.

Een proces waarbij bepaalde verbindingen (atomen of moleculen) via niet-fysische weg worden omgezet in andere verbindingen via het vormen dan wel breken van chemische bindingen.
Dat is een letterlijke quote van Wiki. Ik heb daar overigens ernstige vraagtekens bij, al ben ik geen chemicus.
  • Want waar je een molecuul nog een verbinding -van atomen- zou kunnen noemen kan een atoom nóóit een verbinding zijn.
  • Ook het "dan wel" klopt niet, want dat suggereert dat óf het een óf het ander gebeurt, en in verreweg de meeste gevallen gebeuren beide.
  • Verder, wat de quote zo nadrukkelijk wil zeggen met "niet-fysische weg" is me niet duidelijk. Zodra er chemische bindingen verbroken worden lijkt me sowieso al geen sprake meer kunnen zijn van een "fysische weg". Of je zou de omvorming van koolstof naar diamant als zodanig moeten beschouwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Omschrijven reactie.

Jan van de Velde schreef:Dat is een letterlijke quote van Wiki. Ik heb daar overigens ernstige vraagtekens bij, al ben ik geen chemicus.
  • Want waar je een molecuul nog een verbinding -van atomen- zou kunnen noemen kan een atoom nóóit een verbinding zijn.
  • Ook het "dan wel" klopt niet, want dat suggereert dat óf het een óf het ander gebeurt, en in verreweg de meeste gevallen gebeuren beide.
  • Verder, wat de quote zo nadrukkelijk wil zeggen met "niet-fysische weg" is me niet duidelijk. Zodra er chemische bindingen verbroken worden lijkt me sowieso al geen sprake meer kunnen zijn van een "fysische weg". Of je zou de omvorming van koolstof naar diamant als zodanig moeten beschouwen.
Volgensmij kan een atoom wel een verbinding zijn.

Denk maar als je gewoon koolstof hebt.

Dan is je molecuul koolstof.

Of bij waterstof is dat H2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Omschrijven reactie.

Een atoom kan nooit een verbinding zijn. Een verbinding bestaat per definitie uit meer dan één element.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.816

Re: Omschrijven reactie.

Probeer het maar simpel te houden.

Bij een chemische reactie ontstaan nieuwe stoffen (of stof).

Ongeacht welke reactie.
LiA

Berichten: 141

Re: Omschrijven reactie.

Een atoom kan nooit een verbinding zijn. Een verbinding bestaat per definitie uit meer dan één element.
Maar hoe noem je dan koolstof als stof gewoon?

Als je het in je handen hebt en niet theorie.

Dan gewoon een element?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omschrijven reactie.

Je kunt koolstof als element beschouwen, dan heb je het dus eigenlijk over het C-atoom. Afhankelijk van de vorm waarin je het aantreft zou het bijvoorbeeld de stof diamant kunnen zijn, of grafiet, of ingewikkelder, in de vorm van een potje met bucky-balls:
buckyball.png
buckyball.png (44.58 KiB) 570 keer bekeken
Op zich lijkt me koolstof niet het gelukkigste voorbeeld.

In de meeste gevallen kun je "reactie" definiëren als een verandering van de bindingen tussen atomen waardoor uit een of meer stoffen een of meer andere stoffen ontstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Omschrijven reactie.

Ik denk dat je wel wat hebt als je het met Waterstof (H) bekijkt.

als je een zuur bij een base brengt (of andersom )

dan krijg je :

H+ + OH- <=> H2O

Hierbij is H+ een ion eveneens als OH-

In de tabel van Mendeljev staat als symbool voor waterstof H

Maar elk element in de tabel van Mendeljev kan je nooit tegenkomen .

Elke stof is een samenstelling van verschillende atomen of eenzelfde atoom.

Bijvoorbeeld koolstof kan men in verschillende vormen tegenkomen bv: de vorm van een bucketball , tandenstructuur (diamant),...

Of bijvoorbeeld zwavel : Dit schrijf je in symbolen als gewoon S maar als S8

Dit wil zeggen dat 1 molecule zwavelpoeder bestaat uit 8 atomen zwavel

Ik hoop dat dit je wat helpt

Met vriendelijke groeten

vervloet cédric

Reageer