Springen naar inhoud

Is deze kansverdeling op de natuurlijke getallen bekend?

• Log in om te kunnen reageren

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 18:13

De oneindige som
LaTeX
bedraagt LaTeX . Als we elke term dus vermenigvuldigen met LaTeX , dan wordt de totale som 1.
Definieer de functie P op de verzameling natuurlijke getallen volgens de regel dat LaTeX . Dan is P een kansverdeling, en wel die verdeling met de eigenschap dat LaTeX (dat bedoelde ik met de topicondertitel).

Is 't een bekende verdeling? Is er ergens een wiskundige waarheid die hem bevat? Heeft die een naam? Is er een wiskundig keuzeproces bekend dat tot deze kansverdeling leidt?

De reden dat ik het vraag is dat ik een dergelijk keuzeproces heb gevonden - vermoed ik. Verschillende testgevallen met tot een miljoen testgetallen leiden tot een kansverdeling die hier numeriek zo dicht bij ligt dat ik het geen toeval wil noemen. Oftewel, ik heb een wiskundig vermoeden. Maar ik wil even weten of het een al bestaande stelling is of niet, en zo niet, hoe triviaal het dan is. Als we hem niet vinden dan post ik mijn vondst wel een keer als leuke opgave. Maar verwacht geen revolutie hoor.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kee

kee

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2011 - 17:38

Wat voor stelling zoek je precies? Kan je alles posten dat je hebt? Nu begrijp ik niet precies wat je zoekt eigenlijk. Dan komt er misschien wel reactie van anderen en kunnen we een bewijs zoeken voor je vermoeden.

Andere vraag: is dit onderwerp ontstaan naar aanleiding van de 'andere interpretatie' in http://www.wetenscha...howtopic=142479? Omdat ik toen de hele tijd met deze reeks in mijn hoofd zat viel het onderwerp hier me nu op.

Veranderd door kee, 18 november 2011 - 17:43

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures