Rf lumped element

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Rf lumped element

Ik heb een filter nodig om twee frequenties weg te filteren aan een mixer output op pcb. Ik heb een LO van 3.8GHz en een RF van 3.1GHz (downconvertor).

Wat men voostelt in het design is een microstrip quarter wavelength stub, waarbij de golflengte van de LO genomen wordt, aangezien deze het grootste vermogen heeft. Men neemt dan een 15 Ohm lijn om het breedbandiger te maken om de RF ook nog mee te onderdukken.

Nu vind ik dat nogal een grote kost in oppervlakte, gezien die 15 Ohm. Voor lagere frequenties (rond de 1-2GHz, met dan ook lagere IF) zie ik dat men gewoon lumped LC filtertjes plaatst aan de IF uitgang.

Het voordeel is dat ik adn mijn layout naar binnen kan plooien (binnen de ringhybride) en een eenvoudigere layout krijg voor mijn diodes te plaatsen.

Kan ik bij 3-4GHz nog goed lumped LC'tjes gebruiken? Ik heb van die smd spoeltjes en condensatoren van ongeveer 1x2 mm. Ik weet dus niet goed tot welke frequenties je die nog steeds effectief als spoeltjes en condensatoren kan beschouwen.

Is daar een vuistregel voor?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Rf lumped element

Ja dat kan maar het effect van de parasitaire eigenschappen nemen toe met de frequentie.

"Lumped elements for RF and Microwave Circuits" van Inder Bahl, ISBN 1-58053-309-4, bevat een goede beschrijving van de uitdagingen. Er staan ook praktische voorbeelden in van onder andere band pass filters. Zend me een PB moest je dit boek niet kunnen vinden.

Succes!

Google: Lumped elements for RF and Microwave Circuits pdf
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer