Molecuulformule bepalen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Molecuulformule bepalen.

Hey allemaal.

Ik heb net op wikipedia gelezen dat kalium nitraat KNO3 is.

Maar op wikipedia staat ook dat natriumcarbonaat N2CO3 is.

Is dit nou een foutje van wikipedia?

Want volgensmij moet je bij 2 deeltjes altijd bi of di ervoor zetten.

En wat voor soort aparte uitgangen zijn er nog meer als Carbonaat (CO3) of Nitraat(NO3)?

mvg Jemini.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Molecuulformule bepalen.

Jemini schreef:Hey allemaal.

Ik heb net op wikipedia gelezen dat kalium nitraat KNO3 is.

Maar op wikipedia staat ook dat natriumcarbonaat N2CO3 is.
Het is Na2CO3. Maar dat zal wel een typfout geweest zijn.
Is dit nou een foutje van wikipedia?
Nee.
Want volgensmij moet je bij 2 deeltjes altijd bi of di ervoor zetten.
Niet wanneer het om zouten gaat.
En wat voor soort aparte uitgangen zijn er nog meer als Carbonaat (CO3) of Nitraat(NO3)?

mvg Jemini.
Ieder ion heeft zijn eigen naam. Pak anders je boek er eens bij, dat helpt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 141

Re: Molecuulformule bepalen.

Marko schreef:Het is Na2CO3. Maar dat zal wel een typfout geweest zijn.

Nee.

Niet wanneer het om zouten gaat.

Ieder ion heeft zijn eigen naam. Pak anders je boek er eens bij, dat helpt.
Ik zit in de derde en dat staat nog niet in mijn boek.

Het enige wat ik weet is dat een ion iets met ladingen heeft te maken maar voor de rest vond ik sommige dingen op wikipedia nogal vreemd.

Maar hoe zit dat dan met zouten en dat je daar bij Natriumcarbonaat geen extra cijfer moet vermelden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molecuulformule bepalen.

Maar hoe zit dat dan met zouten en dat je daar bij Natriumcarbonaat geen extra cijfer moet vermelden?
simpelweg internationale afspraak op het gebied van (chemische) naamgeving van stoffen. Heeft weinig zin om het te vermelden omdat ionladingen vaststaan, en de ionverhoudingen in een zout daarmee dus ook. Aluminiumchloride zal altijd drie choride-ionen bevatten tegen 1 aluminiumion. Aluminiumdichloride is derhalve ondenkbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Molecuulformule bepalen.

simpelweg internationale afspraak op het gebied van (chemische) naamgeving van stoffen. Heeft weinig zin om het te vermelden omdat ionladingen vaststaan, en de ionverhoudingen in een zout daarmee dus ook. Aluminiumchloride zal altijd drie choride-ionen bevatten tegen 1 aluminiumion. Aluminiumdichloride is derhalve ondenkbaar.
Ik bedoel waarom natriumcarbonaat Na2CO3 is en niet binatriumcarbonaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molecuulformule bepalen.

Ik bedoel waarom natriumcarbonaat Na2CO3 is en niet binatriumcarbonaat.
en dat is precies om de reden die ik hier stelde:
simpelweg internationale afspraak op het gebied van (chemische) naamgeving van stoffen. Heeft weinig zin om het te vermelden omdat ionladingen vaststaan, en de ionverhoudingen in een zout daarmee dus ook. Aluminiumchloride zal altijd drie choride-ionen bevatten tegen 1 aluminiumion. Aluminiumdichloride is derhalve ondenkbaar.
net zo goed als mononatriummonocarbonaat of dinatriumtricarbonaat ondenkbaar zijn.

Natrium wil graag een elektron afstaan, carbonaat heeft er graag twee bij. Aan beide voorwaarden wordt alléén voldaan door twee natriumnionen bij één carbonaation te voegen. Het is zinloos dat nog eens in een naamgeving te benadrukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Molecuulformule bepalen.

@Jemini: Telwoorden als mono, di en dergelijke worden alleen gebruikt bij molecuulverbindingen. Een zout zoals natriumcarbonaat is geen molecuulverbinding, dus wordt bij de naamgeving van een zout niet van deze telwoorden gebruik gemaakt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer