Springen naar inhoud

Drukverlies fontein zonder pomp

• Log in om te kunnen reageren

Kalu

Kalu

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2011 - 13:53

Hallo,

Voor school moet ik een model maken van een tuinfontein. Het is de bedoeling dat de fontein een waterkolom van 0.5 meter omhoog spuit. Hierbij moet ik gebruik maken van een waterreservoir op hoogte. Met behulp van een tuinslang moet ik dit water naar de fontein leiden. Ik moet bepalen hoe hoog mijn waterreservoir komt en hiervoor heb ik het drukverlies per meter (MWK) van een slangdikte van 1/2" (12,5 mm) nodig. Mijn vraag is hoe ik dit bereken.

Vraag: Wat is het drukverlies per meter van een slang met een doorsnede van 1/2".

Alvast hartelijk bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bartmill

bartmill

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2011 - 14:33

Met deze informatie komt waarschijnlijk niemand bij een antwoord.

Google geef al een leuke site voor drukval over een leiding. Dit geeft weer wat er allemaal invloed heeft bij drukval in een leiding. Dus een duidelijke schets van het systeem en wat waardes doen al een stuk meer.

Veranderd door bartmill, 27 oktober 2011 - 14:36

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 oktober 2011 - 16:14

Vraag: Wat is het drukverlies per meter van een slang met een doorsnede van 1/2".

Dat hangt af van de inwendige diameter van de slang en hoeveel water er doorheen moet stromen (debiet).

Maar ik denk dat het drukverlies van de fonteinkop je grootste zorg zal zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Kalu

Kalu

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2011 - 16:50

Na hulp te hebben ingeschakeld van mijn docent, ben ik tot de conclusie gekomen dat het verkeerd staat geformuleerd in de beschrijving van de opdracht. Het probleem is dus opgelost, toch bedankt voor de reacties.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures