Verklaring familiezegel

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

Verklaring familiezegel

Hallo,

zou iemand mij kunnen helpen met de juiste interpretatie(s) van de text op het (vermoedelijke) familiezegel van mijn voorouders? Crescens Parva Sed? Schrijf ik het in de juiste volgorde? Is het zoiets als: small, but indeed rising?
Dit zegel is al in de familie sinds mijn opa, vader van mijn moeder, maar waarschijnlijk nog eerder. Hij had het altijd in zijn bureau. Mijn opa is er helaas niet meer maar het vermoeden bestaat dat het iets te maken heeft met mijn voorouders.

Mijn opa komt uit Krakau, Polen. Zijn naam is Jan Zygmunt Walczynski en is zoon van Wladyslaw Walczynski en Maria Sekowska (meisjesnaam).
Dit is zo'n beetje alle info die ik heb. Graag zou ik willen weten wat de betekenis is van het zegel, de text (Crescens Parva Sed = small and indeed rising?) en de tekens, zoals maan, kroon, en bijv het tekentje onderin. Alle info is welkom!

Alle info is welkom, dank alvast, P.
Bijlagen
zegel.jpg
zegel.jpg (729.48 KiB) 2110 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verklaring familiezegel

Je zet de woorden in een foute volgorde denk ik ;) . Ik zou lezen parva sed crescens. Even de woorden los:

parva komt zeer waarschijnlijk van parvus en betekent klein, onbelangrijk;

sed betekent maar;

crescens komt van crescere en betekent groeien.

Dus het betekent inderdaad iets als Onbelangrijk maar groeiend. Over een echt goede vertaling denk ik nog.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Verklaring familiezegel

Dat groeien kan slaan op het logo, de maan. De afgebeelde halve maan heet in het Engels een crescent moon.

Berichten: 11

Re: Verklaring familiezegel

Ben erg benieuwd naar een correcte vertaling. Ik zat gelukkig in de buurt :P Crescens betekent idd ook wassende maan, maar ik heb het vermoeden dat het hier om een soort lijfspreuk gaat waarnaast ook een verwijzing is naar de maan. Het blijft gissen, ik heb dezelfde vraag in ieder geval ook in de geschiedenis afdeling gepost, wellicht komt daar nog iets uit wat betreft de symboliek.

Dank tot dusver, pls. keep 'em coming ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Verklaring familiezegel

Wat is het eigenlijk voor een ding, een authentiek zegelstempel of nep? Gezien de spreuk is het merkwaardig dat deze sikkel geen wassende maan is maar een afnemende maan. (wiki).

Een zegelstempel hoort het spiegelbeeld van de gewenste afdruk te vertonen, maar dan hadden de letters ook spiegelbeeldig moeten zijn.

Heb je de foto misschien gespiegeld?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Verklaring familiezegel

Dat groeien kan slaan op het logo, de maan. De afgebeelde halve maan heet in het Engels een crescent moon.


De afgebeelde halve maan heet in het Engels een 'waning moon', het gaat hier om de afnemende maan. Crescent moon is hetzelfde als 'waxing moon' (wassende maan).
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Verklaring familiezegel

Aangezien de regels van WSF vermelden dat een post slechts op één plaats mag staan, is het topic in het geschiedkundeforum verwijderd en de meerdere tekst zoals daar opgenomen naar taalkunde verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 11

Re: Verklaring familiezegel

Wat is het eigenlijk voor een ding, een authentiek Aangezien de regels van WSF vermelden dat een post slechts op één plaats mag staan, is het topic in het geschiedkundeforum verwijderd en de meerdere tekst zoals daar opgenomen naar taalkunde verplaatst.


excuses voor dubbel plaatsen, ik dacht dat dit zegel op beide plekken verschillende antwoorden zou opleveren.

dank voor samenvoegen iig!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Verklaring familiezegel

ik heb de foto gespiegeld om de text beter leesbaar te maken.
Dat moet je altijd bij de foto vermelden, anders zet je ons op een verkeerd spoor.
Heeft wassende en afnemende maan met de richting te maken?
Je ziet het op de onderstaande animatie uit het wikipedia-artikel over de maan waarnaar ik een link gaf. De "C"-vormige sikkel is de afnemende sikkel.

Afbeelding

Berichten: 11

Re: Verklaring familiezegel

haha, da's duidelijk!

wel vreemd idd dat er dan over crescens wordt gesproken.. of de maker van de zegel had er eentje teveel op ;)

Berichten: 11

Re: Verklaring familiezegel

Dat moet je altijd bij de foto vermelden, anders zet je ons op een verkeerd spoor.


Dat ik zeker doen, stond er niet bij stil bij het plaatsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Verklaring familiezegel

... wel vreemd idd dat er dan over crescens wordt gesproken.. of de maker van de zegel had er eentje teveel op ;)
Als het zegel gespiegeld is, dan is er inderdaad wel sprake van de wassende maan. Ik weet niet hoe oud het zegel is en wat de afkomst is, maar het zou hier kunnen gaan om een zegel van een aanhanger van de wicca (hekserij).

In de oude natuurgeloven (zoals wicca) werd de periode van de wassende maan, d.w.z. de week tussen nieuwe maan en eerste kwartier, gezien als de periode van opnemen, opladen, krachten verzamelen en uitrusten. De invloed van de wassende maan zou zijn:vernieuwing, groei, hoger geboortecijfer, het lichaam werkt aan versterking van de organen; een periode waarin je krachten naar je toe kan trekken zoals vertrouwen, hulp, creativiteit enz.

Een dergelijk zegel zou kunnen worden gebruikt om eventuele 'medicijnen' die tijdens de periode van de wassende maan moesten worden gebruikt of tijdens die periode werden vervaardigd te verzegelen.

De zin "parva sed crescens" zou ook hierop kunnen slaan: "klein maar groeiend" te vergelijken met de uitdrukking die iedereen kent "klein maar dapper".
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 11

Re: Verklaring familiezegel

rhiannon schreef:Als het zegel gespiegeld is, dan is er inderdaad wel sprake van de wassende maan. Ik weet niet hoe oud het zegel is en wat de afkomst is, maar het zou hier kunnen gaan om een zegel van een aanhanger van de wicca (hekserij).

In de oude natuurgeloven (zoals wicca) werd de periode van de wassende maan, d.w.z. de week tussen nieuwe maan en eerste kwartier, gezien als de periode van opnemen, opladen, krachten verzamelen en uitrusten. De invloed van de wassende maan zou zijn:vernieuwing, groei, hoger geboortecijfer, het lichaam werkt aan versterking van de organen; een periode waarin je krachten naar je toe kan trekken zoals vertrouwen, hulp, creativiteit enz.

Een dergelijk zegel zou kunnen worden gebruikt om eventuele 'medicijnen' die tijdens de periode van de wassende maan moesten worden gebruikt of tijdens die periode werden vervaardigd te verzegelen.

De zin "parva sed crescens" zou ook hierop kunnen slaan: "klein maar groeiend" te vergelijken met de uitdrukking die iedereen kent "klein maar dapper".
Het vreemde is dat omdat de foto van de zegelstempel is gespiegeld, je de afbeelding nu ziet zoals het is bedoeld na het stempelen van zegelwas. De open kant van de maan wijst dus naar rechts. Vreemd, aangezien ik vooral afbeeldingen heb aangetroffen met de open kant naar links of naar boven. Het gaat hier dus niet om een "waxing moon", zoals crescens zou moeten betekenen, maar om een "waning" of afnemende maan. Ik vraag me af of de er richting van de crescens enige symboliek zit of dat dit willekeurig werd gebruikt..

Voor zover ik weet is de zegel afkomstig van een tak van mijn familie aan moeders kant uit Krakow, Polen. De symbolen op de zegel doen in mijn ogen echter niet erg wicca aan, hoewel er een lijn van 5 generaties artsen in deze familie is.

Is er wellicht een mogelijkheid om deze discussie alsnog naar "geschiedenis te verplaatsen? We hebben het hier inmiddels over meer dan alleen de text. grt, P.

Berichten: 11

Re: Verklaring familiezegel

Dit betekent trouwens niet dat ik de wicca richting uitsluit, ik ga het zeker even onderzoeken. Maar ik voelde hem nog niet zo. Je zit in ieder geval qua geneeskunde zeker in de goede richting, maar of dit nu tot uiting komt in het zegel weet ik niet zeker. Genoeg stof waar ik weer even op kan teren ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Verklaring familiezegel

Topic verplaatst en titel aangepast aangezien het nu ook over meer gaat dan alleen de tekst van het zegel.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer